– Nu skal vi skal heller ikke sidde her og lyde supernaive, for vi ved jo godt, hvordan den økonomiske situation i BRK er lige nu. Men de unge kæmper altså, og det er supervigtigt, at det afspejler sig i lidt anerkendelse og også det tilskud, vi får, siger Amar Dlakic, der peger på, at det ikke kun er økonomien, der skranter.
For også den høringsret, der er skænket ungerådet, lader til at være fine ord, der er fældet ned på et papir, snarere end en realitet. Formanden fortæller, at han især har oplevet det gennem ungerådet arbejde i BATs brugerråd. Et af rådets mærkesager er at få ændret både pris og tider på busserne, så de matcher de unge behov bedre.
– De unge er dem, der kører allermest med bussen. Derfor har vi i BATs brugerråd også arbejdet længe og intensivt på at få gennemført nogle ændringer. Her har vi præsenteret af store mængder data indsamlet fra de unge og ude på skoler, vi har deltaget i et hav af ledermøder, debatarrangementer, og vi har præsenteret mange, synes vi selv, gode ændringsforslag. Men der sker bare intet, siger Amar Dlakic.
Fungerer i andre kommuner
Samtidig vækker det forundring, når rådet konstaterer, at ungeråd andre steder i landet har langt bedre vilkår end dem selv. Også i de kommuner, der, ligesom BRK, er udfordret på såvel økonomi som sociale forhold.