Luna, Lima og Agnes har været tilbage i skole i en uge: 'Det er virkelig godt at se vennerne igen'

Luna, Lima og Agnes har været tilbage i skole i en uge: 'Det er virkelig godt at se vennerne igen'
Luna Bjørk slog til, da hun var til tøndeslagning med resten af 2.a. Foto: Jens-Erik Larsen
NORD | Søndag 14. februar 2021 • 09:33
NORD | Søndag 14. februar 2021 • 09:33

SKOLELIV

Ved indgangen til gymnastiksalen på Kongeskærskolen står 2.a klar til at slå katten af tønden.

De er i dagens anledning mødt op som ninjaturtles, enhjørninger, zombier, indianere og eksotiske dyr.

Deres lærer er ikke kommet endnu, men eleverne virker til at vide, hvad de skal gøre.

En efter en spritter de deres små hænder af og trækker i de stramme engangshandsker, der er stillet frem på et bord ved døren.


Dansklærer Lotte Brix er glad for at kunne være sammen med sine elever igen. Foto: Jens-Erik Larsen

Deres dansklærer Lotte Brix slutter sig til dem og sender dem ind på række. Tøndeslagningen kan gå i gang.

Normalt ville der være samlet mange flere klasser til fastelavnsfejringen, men i år er det en coronavenlig version, hvor eleverne slår katten af tønden klassevis. Iført handsker.

Men det virker ikke til at slukke begejstringen ved en god omgang tøndeslagning. Tværtimod.

Eleverne er glade for at være tilbage i skole efter en lang nedlukning.

– Det er virkelig godt at se ens venner igen og kunne lege sammen. Man bliver også helt firkantet i hovedet af at sidde hjemme ved skærmen, siger Luna Bjørk på 9 år.

Hun er trukket i indianerkostumet fra sidste år og konstaterer, at man sveder lidt på hænderne under engangshandskerne.


Enhjørningen Agnes Kofoed Hansen er glad for at være tilbage i skole. Hun har savnet vennerne fra klassen. Foto: Jens-Erik Larsen

Det bedste er at se vennerne

Meget har været anderledes det sidste år, også for eleverne i 2.a, men noget er også, som man husker det.

Udklædning, tønde med slik, en kattekonge og -dronning. I år er det så krydret med håndsprit, handsker og afstand ti de andre klasser.

Men for Agnes Kofoed Hansen er det helt fint, så længe hun må være sammen med sine venner igen.

– Det er faktisk lidt sjovt at gøre det på den her måde, fordi det er nyt. Og jeg er bare glad for, at vi overhovedet må holde fastelavn sammen i skolen, siger hun.

Klassekammeraten Lima Katinka Møller er enig.

– Det bedste er bare, at vi kan være sammen i skolen igen. Jeg har virkelig savnet min bedste veninde Larissa.

Vi har også klædt os ud som det samme; babyer, siger hun.


Lima Katinka Møller havde klædt sig ud som baby i nattøj sammen med en veninde fra klassen. Foto: Jens-Erik Larsen

Et socialt efterslæb

Lotte Brix, der underviser 2.a i dansk, fortæller, at det både for lærere og elever er en lettelse at kunne mødes fysisk på skolen.

– Det er helt ubeskriveligt dejligt at være tilbage. Da statsministeren forlængede nedlukningen, blev jeg næsten helt ked af det. Og da vi fik at vide, at vi kunne komme tilbage, var det helt svært at være i sig selv af glæde. Det er så skønt, siger hun.

Det har været en lang nedlukning for børnene, og derfor har skolens fokus været på det sociale mere end på det faglige i den første uge, fortæller Lotte Brix.

– Vi er ikke så bekymrede for det faglige efterslæb. Det skal vi nok indhente. Vi er mere bekymrede for det sociale efterslæb, for det har tærret på dem at være hjemsendte. Nu er det vores opgave at få dem ind i den daglige gænge og i klassefællesskabet igen, siger hun.


Udover deres udklædning skulle eleverne på Kongeskærskolen også have engangshandsker på til tøndeslagningen i år. Foto: Jens-Erik Larsen

Fokus på det lille fællesskab

I den sammenhæng lander fastelavn meget godt som en aktivitet at slutte første uge tilbage i skole med.

– Vi har haft fokus på at lave rammer og strukturer for at styrke det sociale. Nu er der fastelavn, og det har jo givet anledning til at lave tønder og masker sammen, og så har vi spillet nogle spil og snakket med hinanden. I år kan vi ikke have det store fællesskab om fastelavn med de andre klasser, som vi plejer, men så kan vi bruge det til at styrke det lille fællesskab i klassen, siger Lotte Brix.

Bag hende lyder der store brag, når elevernes slag med battet møder tønden.

– Kom så Luna, kom så Luna, lyder det fra rækken af elever, mens Luna Bjørk slår alt, hvad hun kan.

– Her ser man jo et tydeligt fællesskab. De hepper på hinanden og har virkelig bare savnet at være sammen, siger Lotte Brix.


Lima og Cajsa vandt titlerne som 2.a's kattekonge og -dronning. Foto: Jens-Erik Larsen

Tidsbegrænset tøndeslagning

For at alle 0. til 4. klasseeleverne kan nå at slå katten af tønden og samtidig holde afstand, er der afsat 45 minutter til hver klasse.

Inden næste klasse kommer, skal skolens pedel Kasper Merlung nå at rydde og og hænge en ny tønde frem.

Lotte Brix træder til med et par slag, så 2.a er tættere på at kunne kåre en kattekonge og -dronning, inden deres tre kvarter er gået.

Eleverne får tips til et godt slag af Lotte Brix og skoleleder Kasper Winstrup Johansen, der står på sidelinjen.

Med et brag falder bund og slik ud af tønden, og kort tid efter følger det sidste stykke træ.

Der er klapsalver fra hele 2.a, da Cajsa og Lima får deres kroner på. 

FÅ ABONNEMENT