Nikita er mommy-youtuber: 'Der var et hul i markedet'

Nikita er mommy-youtuber: 'Der var et hul i markedet'
Nikita Harding. Eget foto
DAGENS NAVN | RØNNE | ABONNENT | 8. OKT 2021 • 05:30
DAGENS NAVN | RØNNE | ABONNENT
8. OKT 2021 • 05:30

Nikita Harding er læreruddannet, content creator og snart mor til tre. Sammen med sin makker har hun skrevet en bacheloropgave, der er blevet nomineret blandt de ti bedste på landsplan.


Du og din makkers bacheloropgave er blevet nomineret som en af de ti bedste på alle landets læreruddannelser. Hvordan føles det?

– Det var meget overvældende, da vi til vores eksamen fik af vide af vores vejleder, at hun ønskede at indstille os til prisen – både for bedste bachelor på læreruddannelsen og til særprisen for projekter om dannelse. Det er et projekt, som vi har arbejdet på i lang tid, og emnerne, vi berører i vores undersøgelse og opgave, er nogle, som vi begge mener er yderst relevante og interessante. I slutningen af forløbet talte vi meget om, at vi begge oplevede at have fået utrolig meget ud af vores undersøgelse, hvor vi både blev klogere på de elever, som indgik i vores undersøgelser, men især på os selv som personer og som kommende lærere. Derfor var det også et stort klap på skulderen og en kæmpe anerkendelse, at vores censor og vejledere var enige i, at opgavens analyser og pointer er særligt interessante i en professionsfaglig sammenhæng.

Hvad går jeres opgave ud på?

– I folkeskolens formålsparagraf står der blandt andet, at folkeskolen skal "(...) Forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre". Vi skal bidrage til elevernes almene dannelse. I et digitaliseret samfund er vi interesserede i, at vi også medtænker elevens digitale dannelse, herunder både elevens kompetence til at navigere i digitale medier rent funktionelt, men også elevens evne til at "være" på internettet. At forstå hvordan vores adfærd og kommunikation online har konsekvenser på samme måde som i den fysiske verden, og at den digitale distance betyder, at vi må være særligt opmærksomme på kommunikationens modtager og kontekst. Vores projekt forsøger gennem undersøgelser at gøre os klogere på, hvordan vi kan bidrage til denne digitale dannelse, helt konkret i danskfagets kommunikationsundervisning. Vi arbejder med flere forskellige aktioner og hypoteser, og begreberne: fælles normativ, empati og tillid går igen flere gange i vores opgave. Projektet er udgivet på folkeskolen.dk og kan læses der.

Hvordan kom I på den idé?

– Jeg beskæftiger mig med sociale medier i min egen virksomhed, og min makker har taget et specialiseringsmodul på lærerstudiet som arbejder indenfor emnet, så det var både en personlig interesse for os begge, men samtidig opstod vores første samtale om emnet midt i en periode, hvor online-hate-debatten fyldte meget i medierne, så det føltes yderst relevant. Derudover er vi meget enige om, at det er et emne, som ingen af os kan komme udenom. Samfundet udvikler sig hele tiden, så det må folkeskolen også gøre, hvis den skal være meningsfuld for elevernes læring og dannelse.

Hvordan vil du bruge den viden, når du skal ud og undervise?

– Vi kom frem til nogle konkrete handleforslag i løbet af vores undersøgelse, som jeg vil implementere i min egen undervisning. Jeg vil samtidig bruge de forskellige erkendelser, vi nåede frem til undervejs, til at huske mig selv på, at jeg også må blive ved med at udvikle mig og analysere min egen undervisning og ikke kun elevernes modtagelse af den, så jeg kan blive den bedst mulige lærer-udgave af mig selv og give eleverne, det de fortjener. Jeg skal passe på, at min egen forforståelse ikke spænder ben for elevernes forståelse, udvikling, læring og oplevelse af medansvar, eller for at jeg selv kan få øje på, at der er andre svar på problemstillingerne, end dem jeg kom med, da timen startede.

– Jeg håber, jeg også kan bruge projektet til at spare med mine kommende kollegaer omkring emnet. Jeg er spændt på at høre, hvordan andre lærere/pædagoger og lignende ser på det.

Hvad laver du i din fritid?

– Min fritid bruger jeg på at være sammen med min familie og på lange gåture. Derudover går meget tid på min egen virksomhed, hvor jeg producerer video og billeder af vores families liv til mine følgere på Instagram og YouTube. Her laver jeg blandt andet også kampagner for forskellige samarbejdspartnere og virksomheder.

Hvordan kom du i gang med at lave indhold på den måde?

– Under min første graviditet fulgte jeg en del udenlandske youtubere, som selv var nye mødre, eller som var gravide, og fordi jeg var en af de første i min omgangskreds, der fik børn, gav de virtuelle personligheder mig en følelse af at kunne relatere, dele tanker via deres netværk og hører andres erfaringer. Det gik op for mig, at der ikke er særlig mange danskere, der er "mommy-youtubere", og så fik jeg lyst til selv at starte en kanal. Der var et hul i markedet. Med tiden er der så kommet flere og flere følgere til, og i dag fem år senere har jeg opbygget et skønt netværk af både teenagere, unge uden børn, gravide, unge mødre, ældre mødre/fædre. Og jeg nyder virkelig at kunne dele mine tanker om familielivet og den respons, jeg får fra mine seere. Gennem kommentarer og beskeder kan vi kommunikere med hinanden, og det er fedt. Og så elsker jeg hele produktionsdelen. Det er et frirum for mig, hvor jeg får mulighed for at nørde og være kreativ. Samtidig har jeg fra begyndelsen besluttet, at min kanal skal være ærlig og personlig uden at blive privat. Det er lidt den samme tankegang jeg har, når jeg underviser. Det er forskel på at være personlig og privat, og det er balance, man skal lære.

 


Nikita Harding

Alder: 30 år

Bor i og kommer fra: Rønne

Kærester med Henrik Nygaard Harding. Sammen har de Adam på 5 år, David på 3 år og en lillesøster på vej.

Uddannet markedsføringsøkonom og lærer. Arbejder lige nu i en midlertidig stilling i butik Førder i Gudhjem, fordi hun ikke ville søge en lærerstilling og begynde et relationsarbejde lige før en barselsorlov. Planen er at søge lærerjob efter barslen.