– I folkeskolens formålsparagraf står der blandt andet, at folkeskolen skal "(...) Forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre". Vi skal bidrage til elevernes almene dannelse. I et digitaliseret samfund er vi interesserede i, at vi også medtænker elevens digitale dannelse, herunder både elevens kompetence til at navigere i digitale medier rent funktionelt, men også elevens evne til at "være" på internettet. At forstå hvordan vores adfærd og kommunikation online har konsekvenser på samme måde som i den fysiske verden, og at den digitale distance betyder, at vi må være særligt opmærksomme på kommunikationens modtager og kontekst. Vores projekt forsøger gennem undersøgelser at gøre os klogere på, hvordan vi kan bidrage til denne digitale dannelse, helt konkret i danskfagets kommunikationsundervisning. Vi arbejder med flere forskellige aktioner og hypoteser, og begreberne: fælles normativ, empati og tillid går igen flere gange i vores opgave. Projektet er udgivet på folkeskolen.dk og kan læses der.
Hvordan kom I på den idé?
– Jeg beskæftiger mig med sociale medier i min egen virksomhed, og min makker har taget et specialiseringsmodul på lærerstudiet som arbejder indenfor emnet, så det var både en personlig interesse for os begge, men samtidig opstod vores første samtale om emnet midt i en periode, hvor online-hate-debatten fyldte meget i medierne, så det føltes yderst relevant. Derudover er vi meget enige om, at det er et emne, som ingen af os kan komme udenom. Samfundet udvikler sig hele tiden, så det må folkeskolen også gøre, hvis den skal være meningsfuld for elevernes læring og dannelse.
Hvordan vil du bruge den viden, når du skal ud og undervise?