Er der mange biler, der ikke består synet?
– Der har faktisk altid været en procentsats, der hedder 25. Det er generelt for hele landet. Så hver fjerde bil skal til omsyn.
Hvilke fejl er det, der gør, at bilen skal til omsyn?
– Det er oftest bremser. Eller knækkede fjedre og noget lys. Men mange kører efterhånden til syn og finder ud af, hvad der skal laves, og så får de lavet det og kører til omsyn.
Hvad er det sjoveste at syne?
– Jeg er jo til lastbiler, så det synes jeg er sjovest. En nyregistrering af en stor lastbil med kran og hejselad, hvor der skal laves attester og den slags, det er rigtig spændende. Det er noget mere udfordrende end at lave et almindeligt periodesyn på en Opel.
Hvornår blev det indført, at biler skulle til periodesyn?
– Det var i 1998, da jeg blev ansat.
Hvordan har udviklingen været siden dengang?
– Vognparken er blevet nyere. Det er blevet billigere at låne til ny bil, og bilerne er generelt blevet billigere end de var for 25 år siden i datidens kroner. Den første bølge, der kom dengang, da var der biler, der måske var 20 år gamle, og som aldrig havde været til syn før, og det var lidt rystende at se, hvad folk kørte i. Og jeg kan huske, at mange var skrækslagne for at køre til syn, og mange var sure. I dag er det blevet en vane. Bilejerne ved, at de skal til syn hvert andet år, så de kan lige så godt holde bilen ved lige og få lavet det, der skal laves. Det er som at gå til tandlægen.