– Jeg skal ikke være en, som kun kommer og vil tale om kristendom, døden og Gud. Jeg har gjort meget opmærksom på, at jeg ikke er missionær, men at jeg er et medmenneske, som lytter. Jeg er som en hest, man kan betro sig til, uden at jeg dømmer eller på nogen måde fortæller det videre til andre, hvad det er, vi har talt om. Jeg synes selv, det er et enormt privilegium at få lov til at være menneske på den måde i forhold til andre mennesker. Og jeg tænker også, at det er noget, som rigtig mange mennesker har brug for. Ikke mindst når man ligger i en hospitalsseng og er skrøbelig og bange og måske ikke kommer hjem igen. Eller måske ikke kommer hjem igen på samme vilkår som tidligere. At livet har ændret sig og er blevet noget andet.
– At skulle forholde sig til at være i hele den proces kræver jo enormt meget af os mennesker. Det betyder jo ikke, at man har brug for en psykolog, for det er jo ikke, fordi man fejler noget med psyken, men der er de her store eksistentielle spørgsmål: Hvem er jeg, og hvad er jeg nu, og er jeg et værdigt menneske, er jeg til besvær, hvordan skal jeg se mig selv, og hvad er min rolle i livet? Alle disse store spørgsmål, som jeg jo ikke kan komme med et svar på, at nu skal du høre, hvordan dit liv skal være. Men vi kan tale om det. Og jeg kan godt spørge dem, om vi skal bede en bøn, men det er slet ikke noget, der er absolut nødvendigt at gøre. Det er helt op til situationen.
Hvorfor vil du også have eksistentielle samtaler med personalet?
– Jeg er der både for de patienter, der er indlagte, men også for deres pårørende og for personalet. Personalet får store berøringsflader med dele af livet, som ikke alle gør. Når man er sygeplejerske eller læge på et hospital, så kommer man ind på livet af folk i situationer, som godt kan være rigtig svære, og som får en til at stille spørgsmål måske til ens eget liv også.