Sammenlægningen var – og er – omdiskuteret, men jeg nærer ingen tvivl om, at det var den rigtige løsning. Særloven om Bornholm gav os også ekstra muligheder, som resten af Danmark ikke fik.
Stejl læringskurve
For mig personligt betød det en stor forandring.
Fra at være et ret perifært (om end højtråbende) medlem af amtsrådet, blev jeg pludselig udvalgsformand for hele Bornholms teknik-, miljø- og naturområde plus bygningsvedligeholdelse, havne og så videre samt det afgørende mandat i konstitueringen.
Det var en stejl læringskurve. Jeg vil aldrig glemme den utrolige støtte, jeg fik fra afdøde Mogens Sommer, fagdirektør for området, Van Gilse og Rasch Madsen i fagsekretariatet; Det hjalp mig igennem mange minefelter – i forhold til embedsværket, borgerne, diverse bygherrer med flere.
Chokket var stort blandt bornholmerne – skolelukninger, bibliotekslukninger, afskedigelser, centralisering af administration og magt, 27 politikere frem for cirka 100 benhårde prioriteringer.
Det var også i den periode, at betegnelser som brutal og insisterende dukkede op på min telefonsvarer sammen med nogle mere ubehagelige trusler. Men jeg havde en god partiforening og en stærk familie bag mig, så jeg kunne stå imod (måske endda bedre end de større partier, men den historie skal ikke fortælles her).
Selv 20 år senere står jeg ved de beslutninger, og jeg mener faktisk, at vi ’reddede’ Bornholm som samfund. Skolelukningerne gav flere undervisningstimer og lærere pr. elev, vi fik bedre kvalitet i sagsbehandlingen, bibliotekslukninger gjorde, at åbningstiderne blev længere, lukning af plejehjem gjorde, at beboerne fik værdige bolig- og plejeforhold, de ansatte kunne samarbejde på tværs, høringer kunne dække hele øen og så videre. Sammen kunne vi gøre det bedre end i fem kommuner og et amt.
Fascineret af planlægning
Som lokalpolitiker skal du kunne stort alle områder – fra misbrugsbehandling over amatørteater og folkeskole til havnekajer.