Bornholms bro-ekspert afslører hemmelige detaljer

Bornholms bro-ekspert afslører hemmelige detaljer
Peter Rusch Svendsen. Foto: Anette Vestergaard
DAGENS NAVN | ABONNENT | 21. AUG 2023 • 05:30
DAGENS NAVN | ABONNENT
21. AUG 2023 • 05:30

Peter Rusch Svendsen ved alt om Bornholms broer. Dem er der 300 af, og den 80-årige ingeniør fra Østerlars har ført tilsyn med dem i 40 år.

Er du bornholmer, Peter?

– Ja, jeg er bornholmer, men jeg bor i Kirke Saaby. Jeg er født og opvokset i Østerlars. Jeg blev udlært som tømrer i Østermarie, og derefter læste jeg til ingeniør på Københavns Teknikum. Jeg blev uddannet ingeniør 1966 med speciale i vej- og brobygning.

Og så blev du hængende i København?

– Ja, så blev jeg ansat i forstanderens firma, B. Schwartzlose & H. Kofoed. Her projekterede jeg broer, statiske beregninger, tegninger, udbud og tilsyn af broer. Vi byggede broer på motorvejsnettet i hele Danmark indtil midten af 80erne, hvor vi begyndte at arbejde for kommunerne og også for Rønne Kommune, som eksisterede dengang.

Hvad lavede du?

– Jeg lavede eftersyn på broerne. Der er 300 broer på Bornholm. De store, Holkabroen, Bobbebroen og Stevelen, og så en masse små broer, herunder mange frednings- og bevaringsværdige granitbjælkebroer og granitbuebroer. Og de stod der bare, og man gjorde ikke så meget ved det. Så vi fik opgaven med at registrere, vedligeholde og efterse broerne. Det begyndte jeg så på i 80erne. Der er mange vandløb, der løber under vejene på Bornholm, og broerne bliver efterset hvert femte år, så man undgår nedbrud og oversvømmelser.

 

Hvornår har du sidst været herovre?

– Jeg kommer til Bornholm hver fjortende dag. Der er både driftsarbejde og vedligehold, og lige nu er PL Entreprise i gang forskellige steder og Jens Møller Gudhjem er i gang på Lyrsbyvej, Skarpeskade og i Kampeløkke Aadal. Det er mig, der har lavet projektet til renovering af broerne langs stien i Kampeløkke Aadal. De er i gang nu, og så tager jeg til byggemøde med jævne mellemrum og fører tilsyn.

 

Hvad går det projekt ud på?

– I Kampeløkke Aadal har der været et stemmeværk, hvor man stemmede vandet op om natten og lukkede op om dagen, og så brugte man vandet som kraftværk til at drive maskinerne til savværket nedstrøms.

 

Spændende. Hvor længe har du vidst, at der lå en gammel dæmning og vandkraftværk her?

– Indtil for to år siden vidste jeg det faktisk ikke, vi har aldrig haft den registreret. Jeg troede ikke, den hørte under kommunen, men det gør den altså. Der ligger også fem broer på vej ned. De skal allesammen have en tur.

 

Hvordan er sundhedstilstanden på de bornholmske broer i forhold til, da du startede?

– Den er meget bedre. Der er rigtig tjek på det, der bliver sat penge af til det hvert år. Der er hele tiden noget, der skal laves, men tilstanden er ret god.

Trafikken er blevet tungere?

– Ja, og det betyder noget for især de store broer. De er ikke så gamle, men de er ikke bygget til tung trafik.

 

Er der planer om nye broer på Bornholm?

– Nej, det er der ikke. Men der kan komme nogle udskiftninger, fordi de ikke har den kapacitet, de skal have.

 

Har du andre steder, du fører tilsyn?

– Ja, jeg arbejder en del for Slots- og Kulturstyrelsen på Frederiksborg Slot.

Har du nogen planer om at trappe ned?

– Jeg blev 80 år i foråret, men jeg er ikke gået på pension. Jeg overtog firmaet, BROCONSULT, i 1985, og solgte det i 2010 til ingeniørfirmaet EKJ. Men jeg er altså fortsat ansat på halv tid som fagspecialist og mentor for de unge ingeniører.

Du går aldrig på pension?

– Der er ikke nogen dato.

 

Hvilken bro er din yndlingsbro på Bornholm?

– Min yndlingsbro er Bobbebro. Den er fantastisk. Det er en 3-charniers buebro med et stort spænd på 50 meter. 3-charniers betyder, at det er en buekonstruktion med et led i hver ende og et på midten – et hængsel – hvor den kan bøje sig – og så med en kørebaneplade henover.

Det er avanceret for Bornholm?

– Ja, det er det. De er meget velproportionerede, Stevelen, Bobbe og Holka-broerne.

For at tale om noget andet: Hvad synes du om idéen om at lave en tunnel til Sverige?

– Det er rigtig spændende, jeg er også stemt for den. Jeg har lige været i Norge, hvor de bygger tunneler under fjorden, det kan sagtens lade sig gøre, når det er klipper. Man kan sprænge sig igennem. Det kan man meget bedre kontrollere end sand, som under Storebælt.

Peter Rusch Svendsen

 


 

 

Peter Rusch Svendsen. Foto: Anette Vestergaard

 

Civilstatus: Gift, fire børn og 11 børnebørn.

Bopæl: Kirke Saaby, Lejre Kommune, fritidshus ved Svenskehavn siden 1997

Alder: 80 år

Uddannelse: Ingeniør

Hobbies: Jeg er folkemusikant og spiller kontrabas i Værløse Folkemusikanter

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT