Power-to-x hvor? 'Vi har med vilje ikke sagt, hvor det kan ligge'

Power-to-x hvor? 'Vi har med vilje ikke sagt, hvor det kan ligge'
Maja Felicia Bendtsen fra Rønne Havn glæder sig over, at de foreløbige undersøgelser ikke afskriver power-to-X som en mulighed for Bornholm. – Nu har jeg arbejdet med grønne brændstoffer og bunker hub et stykke tid efterhånden. Jeg er blevet grinet af, når jeg har sagt, at der måske var en mulighed for at lave power-to-X på Bornholm. Det har ikke været bornholmere, men folk på den anden side af vandet, siger hun. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 19. SEP 2023 • 15:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
19. SEP 2023 • 15:30

Et elektrolyseanlæg vil fylde 20-30 hektar, hvis formålet med power-to-x på Bornholm er at lave brint, mens ammoniakproduktion vil kræve et mindst lige så stort areal som energiøens højspændingsstation. Men hvor på Bornholm skal så store industrianlæg bygges? Det spørgsmål glider forfatterne bag den EU-finansierede power-to-x-rapport udenom.

– Så er der den svære – hvor skal det ligge henne? Det har vi ikke taget stilling til på nogen måde.

Sådan sagde Rønne Havns Maja Felicia Bendtsen om placeringen af power-to-x-anlæg på Bornholm, da en rapport, der fastslog, at det vil være muligt at lave brint eller grønne brændstoffer, blev offentliggjort i torsdags.

I rapporten nævnes ingen konkrete bud på, hvor man kan bygge et elektrolyseanlæg til brintproduktion eller en endnu større ammoniakfabrik. Men der sættes tal på, hvor store arealer byggerierne vil kræve.

Et elektrolyseanlæg vil fylde 20-30 hektar, alt efter hvilken teknologi der vælges. 30 hektar er dobbelt så stort som det areal, Rønne Havn fik tilføjet med havneudvidelsen i 2019. 30 hektar svarer også til 42 fodboldbaner, som man altså vil skulle finde plads til, hvis x'et i "power-to-x" ender med at blive brint, som skal eksporteres i rør til Tyskland.

Ammoniakproduktion i stor skala kræver cirka 70 hektar til selve anlægget samt et ekstra areal til en sikkerhedszone, hvis omfang ifølge rapporten vil afhænge af en risikovurdering. I alt vil pladsbehovet komme på linje med energiøens højspændingsstation, såfremt ammoniak skal være slutproduktet.

I den gennemarbejdede, EU-støttede rapport bliver det forudsat, at vindenergien fra Energiø Bornholm udnyttes fuldt ud, og som hovedregel må man forvente, at anlæggets kapacitet er nødt til at være så stor som mulig for at blive rentabel. Mens ammoniak vil kræve storskalaproduktion, tyder en indledende dog analyse på, at det kan være muligt at fremstille grøn metanol eller bioolie på Bornholm i mindre mængder, fortalte DTU-professor Marie Münster i Tidende forleden.

Hvis en virksomhed ønsker at lave ammoniak eller metanol til skibsfarten på bornholmsk jord, vil der ud over produktionsanlægget skulle bygges et lager med tanke, og i rapporten præsenteres tre grundscenarier for, hvordan man kan placere power-to-x-anlæg og et tankanlæg i forhold til hinanden og en udskibningshavn (se faktaboksen).

Med vilje

Tilbage til, hvor på Bornholm det hele eventuelt kan ligge…

Det er ikke en selvfølge, at et elektrolyseanlæg produceres ved siden af højspændingsstationen på Sydbornholm. Strømmen kan føres i kabler til et andet sted, og andre steder i landet.

Forfatterne af rapporten nøjes med at skitsere, hvilke hensyn man skal tage. Der er blandt andet kort over det lokale elnet, naturbeskyttede områder, fjernvarmenettet, vandløb, kystnærhedszonen og kulturhistoriske steder. I alt 16 forskellige parametre kan få indflydelse på beliggenheden.

– Vi har med vilje ikke sagt, hvor det kan ligge henne. Der er så mange faktorer, der skal tages med i betragtningen. Det er derfor, vi ikke vil pege på noget, siger Maja Felicia Bendtsen til Tidende.

Var det ikke meningen, at I skulle udpege mulige placeringer? Sådan ser det ud i oplægget til undersøgelsen.

– Nej, vi har ikke ønsket at sætte præcise adresser på.

Lad os få slået én ting fast: Kan et power-to-x-anlæg ligge på Rønne Havn?

– Umiddelbart er mit svar nej, for vi har jo brug for Rønne Havn til andre ting.

Hvad med brændstoftanke på havnen – er der plads til dem?

– Det kan vi ikke svare på. Hvis der ender med at komme en brintrørledning til Tyskland, skal der slet ikke være et lager nogen steder.

Men hvis produktet skal være grønne brændstoffer til skibstrafikken eller færgerne, som I har planer om med Bornholm Bunker Hub, skal der vel være et lager et eller andet sted?

– Ja, siger Maja Felicia Bendtsen, der er chef for bulk-området hos Rønne Havn.

 


 

 

Firkanterne på disse kort viser, hvor meget 30 og 50 hektar vil fylde i landskabet forskellige steder på Bornholm. I midten er arealet, som skal bruges til power-to-X, lagt ind over Rønne Havn.

 

Lang godkendelsesproces

Når man ser jeres plan for de næste etaper af havneudvidelsen, kan man ikke se nogen tanke på kortet.

– Det er rigtigt, og det er jo, fordi vi endnu ikke ved, hvad der skal ske. Vi har en ambition om det og laver forskellige undersøgelser, men vi ved det ikke. Og i sidste ende er det ikke vores ambition, at det er Rønne Havn, som skal bygge sådan et tankanlæg, men målet er at tiltrække nogen, der vil bygge det.

Et tankanlæg til grønne brændstoffer vil i udseendet minde om de eksisterende olietanke, som Q8 og YX har stående på den del af havnen, der ligger tættest på boligkvarteret. Det ligger i kortene, at eventuelle tanke til ammoniak eller metanol vil blive opstillet længere væk fra byen, fortæller Maja Felicia Bendtsen. At få et nyt tankanlæg godkendt af myndighederne vil nemlig tage mindst 18 måneder, og ansøgningen skal komme fra den virksomhed, der vil opføre et tankanlæg.

– Det er en meget lang, omstændelig proces, og det er derfor, vi ikke kan sætte tanke på et kort, for vi kan ikke gennemføre processen.

Ligger en del af havneområdet så tæt på byen, at man i dag ikke vil kunne opnå tilladelse?

– Jeg er glad for, at vi har et tankanlæg på Rønne Havn, så vi kan forsyne Bornholm med benzin og diesel. Skal jeg være ærlig, tror jeg ikke, at man i dag vil få tilladelse til at placere tilsvarende tanke så tæt på bebyggelse. Men det blev jo bygget i en anden tid, og i dag stiller man nogle skarpere krav til sikkerheden. Til gengæld vil jeg sige, at den lange proces betrygger mig i, at det ikke bliver farligt, siger Maja Felicia Bendtsen.

I den EU-støttede undersøgelse fremhæves det, at det kan blive besværligt at placere tanke til ammoniak eller metanol på Rønne Havn.

"Opbevaring af e-brændstof på havnen i Rønne er et følsomt emne på grund af dets nærhed til en tæt befolket by. For at imødegå denne bekymring på passende vis anbefales en omfattende strategi, der involverer offentligheden. Ved at engagere samfundet i beslutningsprocessen kan potentielle bekymringer og problemer løses proaktivt, hvilket fremmer gennemsigtighed og tillid".

Placering af ptx-anlæg og tanke

I undersøgelsen angives tre scenarier for placering af et power-to-X-anlæg og et lageranlæg med brændstoftanke.

1) Power-to-x-anlægget placeres inde i landet, mens tankene opføres på Rønne Havn.

2) Power-to-x-anlægget og lageret ligger sammen inde i landet et stykke fra eksporthavnen.

3) Både power-to-x-anlægget og lageret bygges ved en ny havn.

Den sidste totalløsning, der på grund af byggeriet af en ny havn forekommer mindst realistisk, har flere fordele, da man slipper for at fragte brændstoffet i rør eller tankvogne på tværs af øen:

”En beliggenhed, hvor ptx og lageret er tæt på eksportstedet, ville være det optimale scenario, da man undgår transport”, står der i rapporten om mulighed 3.

Kilde: Feasibility study for power-to-x production on Bornholm



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT