Bofa overdynges med spørgsmål efter uddeling af sedler

Bofa overdynges med spørgsmål efter uddeling af sedler
Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 31. AUG 2022 • 05:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
31. AUG 2022 • 05:30

Skraldemændene har den seneste tid efterladt sedler ved flere hundrede husstande, hvor de har vurderet, at adgangsforholdene ikke opfylder arbejdsmiljøkravene. Beboerne får 14 dage til at rette op på problemerne, og denne besked har skabt travlhed hos Bofa.

Da Bofa i weekenden inviterede bornholmerne til Ressourcernes Dag i Rønne, ville gæsterne snakke om fremtidens skraldespande og fællesløsninger, men et tredje emne stod også højt de besøgendes dagsorden, fortalte Bofas projektleder på dagen.

– Der er flere, der har haft en seddel med, de har fået af skraldemændene, forklarede en af projektlederne, som tog imod de affaldsinteresserede.

Sedlerne har på det seneste skabt travlhed hos Bofa. Direktør Jens Hjul-Nielsen ved ikke præcist, hvor mange sedler skraldemændene har udleveret. Bofa har de seneste uger modtaget et sted mellem 100 og 200 henvendelser, og det skaber ventetid.

– Der er forholdsvist mange, så der går lidt tid. Når vi får en henvendelse, må vi bede om tålmodighed, for vi har ikke ressourcer til at dække flere hundrede adresser på meget kort tid, siger Jens Hjul-Nielsen.

Hans bedste bud er, at der er lagt sedler ved omkring 300 husstande, men han ved det ikke med sikkerhed, da det er Fugatos ansatte, der afgør, hvilke steder der er problemer med adgangsvejen.

– Fugato har ikke orienteret os om, hvor mange de har uddelt, så vi hører kun fra dem, der kontakter os. Så derfor kan jeg ikke sige det med sikkerhed, siger Jens Hjul-Nielsen.

14 dage til at få forhold i orden

Også Tidendes udsendte havde i lørdags medbragt en seddel, som var sat fast på skraldespanden efter skraldemændenes besøg forrige mandag.

”Din skraldemand har fundet forhold på din adgangsvej, der ikke accepteres ift. Arbejdstilsynets regler. Du bedes hurtigst muligt og senest inden for 14 dage bringe nedenstående forhold i orden”, står der øverst med rød skrift.

Længere nede angives otte potentielle problemer med adgangsvejen, som skraldemændene kan sætte kryds ud for. I mit tilfælde handlede det om smøgens bredde, fordi trappen op til hoveddøren gør passagen smallere end 1 meter, så deres lille vogn til at de fyldte sække på ikke kan køre forbi. Underlag som græs, brosten eller løse skærver, trapper, væsentlige stigninger/fald eller generende buske og træer kan også udgøre hindringerne, som skaber risici for arbejdsmiljøet.

Kan man ikke løse problemet med enkle midler, er alternativet, at man skal flytte sine affaldsbeholdere frem til skellet inden klokken 5 på tømningsdagen, står der i brevet, som bærer Bofas logo.

Ærgerlig sammenblanding

Arbejdet med at forbedre skraldemændenes arbejdsmiljø er faldet sammen med overgangen til det nye affaldssystem, som vil betyde, at en del af de bornholmere, som får at vide, at de skal gøre noget ved adgangsvejene, om få måneder ikke længere vil få afhentet affald af skraldemænd, fordi de bliver tilsluttet en af de nye fællesløsninger, de nedgravede miljØ’er. De to ting har intet med hinanden at gøre men kan skabe forvirring, erkender Jens Hjul-Nielsen.

– Fra min stol er det lidt ærgerligt, for i de fleste menneskers sind bliver det knyttet sammen. Vi laver affaldsordningerne, fordi det er et lovkrav. Og hvis vi tager det et niveau op, handler det om, at vi bor på en jord, hvor vi i dag har brugt Jordens ressourcer på et halvt år, og hvis alle levede, som danskerne gør, ville ressourcerne være brugt på et kvart år – og det holder ikke i længden. Vi er nødt til at gøre noget andet – genbruge og genanvende mere og forbruge på en anden måde. Det budskab ser jeg gerne er i centrum, så derfor er jeg ikke vild med, at de to ting falder sammen. Men sådan er det nogle gange, og det har vi ikke kunnet gøre noget ved.

Er du overrasket over, at der er så store problemer med arbejdsforholdene?

– Det er måske kommet en lille smule bag på mig, hvor mange steder vi hører om problemer med adgangsveje, siger Bofas direktør.

– Hvis man er en af dem, der har fået eller snart får besked på, at de skal på en miljØ, skal man ikke investere en hel masse penge. Det vil jeg i det hele taget ikke anbefale, at man gør. I stedet for skal man overveje en alternativ løsning, siger Jens Hjul-Nielsen, der fortæller, at det varierer meget, hvor store ændringer folk skal lave for at opfylde arbejdsmiljøkravene.

– Vi har konstateret, at det nogle steder ikke har været nødvendigt at gøre noget særligt, fordi der var helt rimelige løsninger på problemet. Men der er andre steder, hvor det er meget problematisk.

Hvorfor ændringer nu?

Når Bofa skal undersøge en borgerhenvendelse om skraldemændenes adgangsforhold, kan de i enkelte tilfælde nøjes med at kigge på et oversigtskort, men oftest er det nødvendigt at tage ud på adressen og gennemføre en åstedsinspektion.

Har skraldemændene ikke tidligere henvendt sig til Bofa med disse problemer?

– Vi har været vant til, at der var en henvendelse i ny og næ om en specifik lokation, og så tog man ud og kiggede på den. Vi havde en medarbejder, der havde det som sit arbejdsområde sammen med en masse andet, og han skulle måske ud at kigge på et par adresser en aften hver anden uge. Det var ikke særligt omfattende, siger Jens Hjul-Nielsen, der betegner bornholmernes frustrationer over de nye krav som ”en vanskelig situation” at håndtere.

– På den ene side skal medarbejderne, der henter affald, jo ikke udsættes for nedslidning. For den enkelte borger er det måske ikke noget problem at hente en skraldespand eller køre den hen over nogle toppede brosten, når man gør det én gang om dagen eller ugen

Man skal lige huske, at det for skraldemanden er noget, han gør flere hundrede gange hver dag, hvis han har en rute med mange af den slags udfordringer, siger Jens Hjul-Nielsen, inden forholder sig til den anden side af sagen.

– Samtidig har vi en hel del borgere, der siger, at de har gjort det samme i 40 år, så hvorfor skal de nu lave det om?

Hvad er forklaringen på, at tingene har ændret sig nu?

– Det er, at Arbejdstilsynet sidste år besluttede at sætte mere fokus på renovationsarbejdet, fordi det har vist sig, at det er en af de brancher, der oplever mest nedslidning og flest ulykker.

Det var – som tidligere omtalt i Tidende – et par inspektioner fra Arbejdstilsynet, som resulterede i påbud til Fugato, og som har medvirket til at øge skraldemændenes fokus på arbejdsmiljøet.

Tidende har spurgt Fugatos direktør, Kristoffer Nothlev, om, hvor mange husstande der har modtaget beskeden om, at de skal forbedre adgangsforholdene inden for 14 dage. Han henviser til tillidsrepræsentanten for skraldemændene, som ikke var til at træffe inden avisens deadline.

Fugato indsamler som underleverandør affald på vegne af selskabet HCS, der i 2021 vandt Bofas store affaldsudbud. 27. november overgår Bofa til den nye affaldssortering med tre større affaldsbeholdere på hver adresse. I de byer/kvarterer, hvor fællesløsningerne ikke bliver klar i tide, fortsætter man på den nuværende skraldeordning uden yderligere sortering, indtil de nedgravede skraldestationer er klar.