Aldersmæssigt spænder de fra den unge Susanne til den modne Inger, og gennem de to møder man også tradition og nybrud, for sidstnævnte må sætte tingene på plads over for sin unge kollega og tale dunder i forhold til, hvordan livet i Fisken udfolder sig, om vilkårene som fiskerfamilie, som må underlægge sig havets luner, og hvordan hun selv har måttet slide i det hele sit liv med ekstrajob, mand og børn, mens den unge Susanne mere arbejder der, fordi pengene er gode.
Det bliver de ikke ved med at være, og det er så forestillingens omdrejningspunkt. Når alt går godt, kan vi alle blive fanget af successens rus, men når rusen er ovre – og tømt for fisk – melder tømmermændene sig. Mange fiskere oplevede, hvordan privatøkonomien gik til bunds, når fisken udeblev, kvoterne blev en spændetrøje, kutteren ubrugelig, og der ikke var penge til at afdrage på lånet i huset.
Det eksemplificerer "Fisk" også i Fies og Kristinas liv, fordi det for begge pludselig går den gale vej med alt, men først skal firkløveret da lige opleve en optur med musikken, hvor de som kopiband både kan give Dodo & The Dodos "Sømand af verden", Rocazinos "All my love" og andre ørehængere fra den tid liv.
De vil dog også skrive egne sange og forsøger sig med "båndet ruller, båndet ruller, der er torsk og kuller" og andre tekster, som afspejler deres dagligdag. Flere nyskrevne numre i forestillingen er faktisk rigtigt gode, blandt andet et, som i trommerytmen giver mindelser til Ultravox' "Vienna".