Ny udstilling hylder Dronning Margrethe

Ny udstilling hylder Dronning Margrethe
Der var tætpakket på Grønbech Gård lørdag eftermiddag. Foto: Marie Emilie Hofman
NYHED | ABONNENT | 23. MAR 2024 • 19:33
NYHED | ABONNENT
23. MAR 2024 • 19:33

Grønbechs Gård var tætpakket lørdag, da Bornholms Center for Kunsthåndværk slog dørene op til en ny sæson. Her bød man velkommen til et ambitiøst program af udstillinger, hvor en helt særlig hyldest til dronning Margrethe var central.

– Hold nu op, jeg tror nærmest aldrig, jeg har set så mange mennesker før, lød det fra en storsmilende Lene Havtorn Larsen, da hun lørdag eftermiddag bød velkommen til en ny sæson på Bornholms Center for Kunsthåndværk på Grønbechs Gård i Hasle.



Centerleder Lene Havtorn Larsen bød velkommen. Foto: Marie Emilie Hofman

 

Det gjorde hun således stående på en kasse, så hun bedre kunne kigge ud over den tætpakkede folkemængde, der stod stimlet sammen i den lavtloftede café. Her stod de mange håbefulde gæster spændt og ventede på sæsonens storstilede udstillingsprogram, der ventede på at blive udforsket på museets øvrige etager. Og der var da også nok at glæde sig til, lød det fra centerlederens åbningstale.

– Fremtiden tager vi hul på i dag, for i dag åbner udstillinger, der tager den helt ud til kanten for, hvad der er muligt for kunsthåndværk, sagde Lene Havtorn Larsen.

Dronningens margueritter

Snart fik de godt 600 gæster, der dagen igennem lagde vejen forbi, da også selv syn for sagen til at udforske det smukke pakhus' lyse udstillingslokaler, hvor det bedste af øens kunsthåndværk udfoldede sig.

To af programmets primære trækplastre var en særlig udstilling af ti storslåede Baltic Sea Vaser og udstillingen 'Marguerit'. Her udstillede sammenslutningen ACAB en rørende hyldest til Dronning Margrethe.



Der var tætpakket på Grønbech Gård lørdag eftermiddag. Foto: Marie Emilie Hofman

 

En lang række af øens bød kunsthåndværkere på deres fortolkning af dronningens kælenavn, der jo som bekendt deler navn med den gul-hvide blomst. Og fortolkningerne spændte bredt i alt fra en keramisk udgave af den velkendte 'elsker, elsker ikke' leg med margueritter fra Simon Koefoed, til delikate japansk inspirerede silketryk over i et formfuldendt turkis glasværk, der med sit boblende hvide mønster, var glaskunstner Maj-britt Zelmer Olsens bud på Dronningens essens.



Maj-Britt Zellmer Olsen med sin glasfortolkning af marguerit-blomsten som hyldest til dronning Margrethe. Foto: Marie Emilie Hofman

 

– Jeg havde en mark af margueritter i hovedet, som jeg har forsøgt at fortolke i glasset. Det er blevet et lidt blidere og feminint udtryk, end hvad jeg normalt laver, sagde glaskunsteren og tilføjede;

– Vi havde egentlig planlagt denne udstilling som en hyldest til dronningen og hendes store kunstinteresse, før tronskiftet kom, men nu er det jo bare blevet superaktuelt, fortalte glaskunstneren, der også afslørede sig selv som en smule royalist.

– Jeg så da også tronskiftet og fældede en lille tåre, det var da once in a lifetime, sagde Maj-britt Zelmer Olsen.

Håndbroderede drømme

Tog man etagen videre op kunne man gå på opdagelse i yngre kunstnere. Eller rettere aspirerende af slagsen. Her havde 7. klasserne på Søndermarkskolen nemlig udstillet deres værker, som var blevet til i samspil med øens kunsthåndværkere. Skoleeleverne havde besøgt alt fra Glas- og Keramikskolen til tekstildesigner Timmi Kromann. Og det var der kommet alt fra håndbroderede drømme om fremtidskarrierer til modellerede barnesko ud af.



Håndbroderede drømme fra eleverne på Søndermarkskolen. Foto: Marie Emilie Hofman

 

– Tanken er, at eleverne får prøvet noget, de aldrig har før, og det giver dem en større viden om øens stolte tradition af kunsthåndværk og måske også en smag for selv at prøve kræfter med det, fortalte kulturmedarbejder Ulla Didriksen, der står i spidsen for projektet.

Eleverne fra 7.b Wilma Buebech og Laura Vesterberg stod selv stolt og viste deres egne glaspustkreationer, hvor de altså havde stiftet bekendtskab med de avancerede teknikker, der håndterer 1100 graders varmt glas.



Wilma Buebech og Laura Vesterberg fra 7.b. på Søndermarksskolen. Foto: Marie Emilie Hofman

 

– Det var lige om at få styr på teknikken, man skulle ikke rulle for hurtigt. Men det har været fedt at prøve de her forskellige ting i stedet for bare at have almindelig undervisning i skolen, sagde Wilma Buebech.

En rejse ud i rummet

Etagen under bød keramiker Sarah Oakman velkommen i det havvendte udstillingslokale, der bød på et bjergtagende lysindfald. 

Dermed dannede det den perfekte ramme til hendes udstilling 'Out of this Wold'. Og den titel skulle tages rent bogstavlig for der var her kigget mod det ydre rum.



Sarah Oakman med udstillingen 'Out of this World'. Foto: Marie Emilie Hofman

 

– Jeg er meget inspireret af koblingen mellem videnskab og æstestik og her har jeg skabt glasurværker, hvor formen nærmest er et lærred for glasuren. Udtrykket er inpireret af geologi - både i jordisk og astronomisk forstand, så det er en blanding af noget meget konkret og meget abstrakt, fortalte Sarah Oakman, mens hun viste de massive meteorlignende keramikkreationer, der yndefuldt snurrede på roterende drejeskiver, som var de planeter i sig selv.

– Det er et nik til både planeter og solsystemer, men også noget rent lavpraktisk som den drejeskive, vi keramikere arbejder ved. Og så er der bare meget sjovt i at aktivere et ret statisk materiale og skabe noget liv, sagde Sarah Oakman.

I alt ni nye udstillinger har man åbnet op for ved den nye sæson på Bornholms Center for Kunsthåndværk, hvor man foruden de nævnte også kan opleve udstillinger af Laura Finne, Iben Birch Bech, fællesudstilling med studerende fra Det Kongelige Akademi og glaskunstnerne Maria Sparre-Petersen og Simona Hnídkova.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT