– Vi sætter os omkring bordet i de hyggelige omgivelser, og så går snakken. Mens vi drikker kaffe, bliver der udvekslet stort og småt i gruppen. Nogle har noget sjovt at fortælle, og stemningen bliver god og afslappet. Andre har noget mere alvorligt, de vil dele med os andre, for eksempel uheld eller sygdom. Alle udviser respekt for den enkelte, og hvad vi snakker om, forbliver i gruppen, fortæller hun i en pressemeddelelse.
Marianne Munch vælger hver gang en novelle og et digt, som deltagerne får en kopi af. Derefter læser hun højt, og bagefter taler deltagerne om de tanker og følelser, der umiddelbart opstår.
– Dermed bliver samtalen baseret på den enkeltes læseoplevelse, som åbner samtalen om erfaringer, tanker og følelser. Samtalerne kan gå i mange retninger, og det er vigtigt at understrege, at vi nogle gange kommer vidt omkring, for der er ikke noget rigtigt og forkert til fælleslæsning, fortæller hun.