KAPITEL 11
Referat fra sagførerkontoret
Tirsdag den 16. maj afholdes det første møde med landsretssagfører Kai Skovgaard-Sørensen. Hele forløbet bliver ridset op – lige fra det første møde i Nexø den 1. maj til dags dato. Fra Leif Hansen/Jane Hansens mødereferat kan følgende fremhæves:
"Blokaderne var anmeldt til myndighederne som demonstrationer, og DFDS 109 og andre færgerederierne fik i god tid underhåndsmeddelelse om, at de ved livsvigtige transporter ville blive sluppet igennem spærringerne. Stena-Line og flyvebådene i København har bebudet erstatningskrav. Hvis flyvebådene rejser erstatningskrav, så kommer fiskerne med et modkrav for ødelagte lønninger, skandæk og pullerter, da flyvebådene ikke overholdt fartbegrænsningen i Københavns Havn. Da den færøske coaster ikke ville respektere afspærringen i København, slækkede man wiren af. En officer fra marinen har udtalt, at de ikke følte sig blokeret.
Al kommunikation er foregået mundtligt over radio eller via telefon fra "Silphas" styrehus. Intet blev meddelt skriftligt, og ingen blev tvunget til noget som helst. Krisestabens stormøder i Dansk Fiskefartøjsforsikrings kælder sluttede først, når man var enige om det næste skridt i aktionen.
Den interne plan omfattede 1 mand i krisestaben fra hver fiskerihavn. Derudover blev der for eksempel nedsat et lokalt udvalg i Korsør bestående af 16 fiskere, af disse blev Eigil Hansen, Søby, Svend Jørgensen, Korsør, Ejvind Egemose, Bagenkop, Kurt Evald Rasmussen, Bagenkop og Johs. Nielsen, Sønderborg udpeget til krisestaben i København. Hverken Ole Basse, Leif Hansen eller andre talsmænd fra de forskellige havne deltog med deres kuttere i blokaderne. Tværtimod så opfordrede talsmændene til ro og værdighed. Nogle få kuttere var aktive i spærringerne, mens andre sejlede rundt i havnebassinerne for at vise deres solidaritet.