Jakob kan spille på flere strenge – og så blev museum til en bog

Jakob kan spille på flere strenge – og så blev museum til en bog
Jakob Bondo Schultz blev interesseret i guitaren som 14-årig, og nu – som 71-årig – springer han nu ud som forfatter med den bog om instrumentet, som han selv savnede som ung. Foto fra bogen
NYHED | ABONNENT | 28. NOV 2022 • 10:30
NYHED | ABONNENT
28. NOV 2022 • 10:30

Jakob Bondo Schultz, som ikke kun spiller, men også bygger guitarer, udgiver en bog om instrumentet.

 

Den nu 71-årige Jakob Bondo Schultz gik og havde store planer. Han ville lave et guitarmuseum på Bornholm.

– Jeg havde lavet en detaljeret plan over det med instrumenter, lokaler og alt, hvad der skulle til, siger han.

– Og den plan viste jeg til to gode venner, jeg har, og som kender lidt mere til museer, end jeg selv gør. De kiggede overbærende på mig og sagde, "Jakob, det er meget fint alt sammen, men er du klar over, hvor svært det er at lave et museum?". Og så foreslog den ene, at jeg skulle skrive en bog i stedet for, og min plan kunne da også lige så godt været et oplæg til en bog. Derfor blev det til en bog, men ellers lå det egentlig ikke lige for, at jeg skulle skrive sådan en.

Det er blevet til en fortælling om guitarens historie og blandt andet de utroligt mange forskellige guitartyper, der eksisterer, og er der noget Jakob Bondo Schultz kender til, er det netop det ikoniske instrument for ikke nok med, at han kan spille på det, han kan også fremstille det, eftersom han ydermere er guitarbygger.

Dertil kan han så nu kalde sig forfatter, og faktisk er bogen blevet til lige præcis den bog, han selv drømte om fandtes, da han som helt ung begyndte at spille guitar og fandt interessere for instrumentet.

Da han var sidst i tyverne, boede han en overgang i Belgien, hvor han i 1978 løb ind i en amerikaner, som byggede guitarer, og som lærte ham håndværket. Han er selv uddannet økonom og havde gennem alle årene job i både danske og internationale virksomheder, men hobbyen med at bygge guitarer voksede hen ad vejen.

I 2015 flyttede han så til Svaneke sammen med sin hustru, Gitte Helle, og guitarbyggeriet kom til at fylde endnu mere.

Relationen til Bornholm bestod godt nok kun i, at han har en tipoldefar fra Bornholm, Peter Ipsen, som lavede keramik, og så havde han da besøgt Bornholm i skoletiden. Men ægteparret boede hver for sig og ville gerne flytte sammen.

– Og af uransaglige årsager faldt vi så over keramikeren Peter Fitzner gamle hus i Svaneke og købte det, siger han.

Hvordan har det været pludselig at flytte til Svaneke?

– Fantastisk! Vi er superglade for at bo her. Det er et kæmpe hus, og i den ene ende er der guitarværksted og i den anden har Gitte sin forretning, Containerjuvelen. Her er plads til en masse mennesker, som kommer og besøger os, og vi nyder livet i byen.

I bogen fortæller Jakob Bondo Schultz om guitaren helt fra de første akustiske strengeinstrumenter i Ægypten for 4.000 år siden og frem til nutidens elektriske og digitale guitarer, og man får blandt andet svar på, hvorfor guitaren blev verdens mest udbredte musikinstrument samt hvorfor antallet af strenge, kassens form og hullets størrelse har ændret sig. Og ikke mindst hvad det betød, da der blev sat strøm til guitaren.

Hånden gennem hullet

Når du bygger en guitar er situationen så den, at du aldrig aner, om der ender med at komme en god lyd ud af den?

– Haha nej, sådan er det trods alt ikke, ler han.

– Man ved ikke nøjagtigt, hvordan lyden bliver, men man kan dreje lyden på forskellig måde, og jeg bruger altid gode materialer, fordi det ville være tosset andet, når du laver det hele i hånden. Det er en hel videnskab, hvilken type palisander eller gran, du anvender, men når så du bearbejder det på en særlig måde, benytter en bestemt tykkelse og sætter delene fast og afstiver fronten på en særlig måde, har du en rigtig godt idé om, hvordan lyden bliver. Men man ved det egentlig ikke med sikkerhed, så det er altid en fornøjelse at finde ud af det. Til allersidst sætter man seks strenge på, og så slår man en akkord eller et par toner an. Og det ér spændende. Bestemt.

Og for det meste siger du: "Fedt!"?

– Ja, i høj grad. Og skulle der være noget, hvor man for eksempel synes, der mangler lidt diskant, så kan man stikke hånden gennem hullet, havde jeg nær sagt, og stadig bearbejde afstivningen med bittesmå høvle og file og gøre noget ved det.

Hvor mange bygger du om året?

– Ikke mange, to-tre stykker. Og det er altid bestillingsarbejde, siger Jakob Bondo Schultz, som for eksempel har bygget en guitar til den danske jazzguitarist Pierre Dørge.

I en pressemeddelelse om den nye bog siger Jacob Binzer, guitarist i D-A-D: "Denne bog kommer vidt og bredt omkring guitaren fra antikken og op til vore dages rockstjerner. Her får man også det tekniske stof godt formidlet af en guitarbygger, og uden at det bliver alt for langhåret. En fornøjelse at læse for både professionelle og alle andre med interesse i guitarer".

Videre fortæller pressemeddelelsen, at ud over guitarens lydmæssige udvikling og udbredelse i verden kan læseren også møde de største guitarlegender, læse om de opfindsomme guitarfabrikanter som Gibson og Fender og lade sig imponere og undres over skramlede guitarer på auktion.

Endelig giver bogen også et indblik i kunsten at bygge en guitar – endda bæredygtigt eller af skibsplanker fra Fregatten Jylland, sådan som Jakob Bondo Schultz selv har gjort.

 

Jakob Bondo Schultz: "Guitaren" (Hakon Holm Publishing, 180 rigt ill. sider, udkommer den 8. december).