Jeg plejer at sige, at folkeregisteret bestod af nogle kartotekskort, som opbevaredes i en papkasse under sognerådsformandens seng, og som ved lejlighed kom frem for at blive revideret. Helt så primitivt var det måske ikke, men det var et lille, ukompliceret samfund, og bureaukrati var stadig et fremmedord. Omkring 1960 blev forsamlingshusbygningen dog udvidet, så der blev gjort plads til et kommunekontor med to arbejdspladser, plads til ekspedition og et lille samtaleværelse. De tekniske hjælpemidler bestod af en skrivemaskine, en regnemaskine og en duplikator.
Rutskers ”hovedstad” var Kirkebyen, hvor husene lå i én række tæt på hinanden på begge sider af den gennemgående landevej. Der var almindelige beboelseshuse, og der var et par forretninger og virksomheder. En købmand, en brugs, et mejeri, det omtalte kommunekontor, forsamlingshuset, en smed, en vognmandsforretning så vidt jeg husker, sygekassekontor, nogle landbrug – og skolen. Her boede måske 100 mennesker på det tidspunkt.
Skolen i Rutsker Kirkeby havde syv klassetrin, og med kun de to klasseværelser til rådighed måtte to klasser undervises simultant i det samme klasseværelse og af samme lærer. Kun 1. klasse havde det privilegium at være alene og have lærerindens fulde opmærksomhed.
Der var ikke eksaminer i de første klasser, men vist nok årsprøver i skrivning og regning. Det nærmeste man kom på en mundtlig eksamen, var vel overhøringen på skoleårets sidste dag, hvor medlemmer af skolekommissionen og en del forældre stod langs væggene i klasseværelset og iagttog, hvordan vi elever kunne – eller ikke kunne – svare på lærerens spørgsmål inden for det stof, vi gerne skulle have tilegnet os i det forgangne år.
Skolekommissionen var et lovbestemt udvalg nedsat af sognerådene med den opgave at lave tilsyn med undervisningen, i princip udarbejde forslag til skole- og undervisningsplaner, samt at indstille til ansættelse og afskedigelse af skolernes ledere og lærere.