En glødende succeshistorie fylder fem år

En glødende succeshistorie fylder fem år
Lene Havtorn Larsen, der både står i spidsen for Grønbechs Gaard og Hasle Udviklingsråd, har sammen med Niels-Jørn Jensen fra Hammerfyr iværksat en række byvandringer i Hasle, som starter på Grønbechs Gaard og slutter på Bornholms Center for Kunsthåndværk – for at tydeliggøre gårdens rolle som samlingspunkt for bornholmsk kunsthåndværk. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 9. SEP 2022 • 05:30
NYHED | ABONNENT
9. SEP 2022 • 05:30

Craft-ugerne står for døren, og årets program med næsten 100 events bekræfter, at der er meget at fejre, for det er kun gået én vej for bornholmsk kunsthåndværk siden 2017, og det er frem. Her er to af hovedkvinderne bag den seks uger lange fejring af bornholmsk kunsthåndværk i Europas første World Craft Region.

Med udnævnelsen til World Craft Region i 2017 kom kunsthåndværket på Bornholm for alvor på verdenskortet.

Man kunne næsten høre lyden, da det blå kvalitetsstempel ramte øen: Med et slag blev Bornholm den første ø og den første region i Europa, der havde kapacitet nok samlet på et sted til at gøre sig fortjent til den fornemme titel.

Med æren fulgte også en forpligtelse, og to år efter oprettede regionskommunen, som er partner i projektet, et sekretariat til styregruppen under overskriften Maker's Island. Her sidder Dorthe Møller Paulsen og samler trådene, og i de kommende seks uger ser vi frugten af hendes og de medvirkende kunsthåndværkeres og institutioners indsats:

En lang buffet af tilbud til fagets folk på de indre linjer og en stor festsal med borde dækket med keramik, glas, smykker, tekstil og trækunst til publikum, dels i de åbne værksteder, dels på museerne i Rønne, Rø og designskolen i Nexø, som er en underafdeling af Det Kgl. Danske Kunstakademi – og så selvfølgelig på Center for Kunsthåndværk på Grønbechs Gaard i Hasle.

Salgs- og besøgsrekord

Her residerer den nye centerleder, Lene Havtorn Larsen, som allerede har fået en del fra hånden siden hun tiltrådte i marts.

– Noget af det første, jeg gjorde, var at synliggøre, at vi er et galleri. Vi er ikke et museum. Alt, hvad du ser på vores udstillinger, er til salg – ikke kun det du ser i butikken. Og hvis folk siger uh, det er dyrt, så siger vi: Det er ikke dyrt. Det er bare mange penge. For det har taget to måneder at lave det, siger Lene Havtorn Larsen.

Dorthe Møller Paulsen arbejder i kommunens Maker's Island-sekretariat, som blev etableret i forlængelse af Bornholms udnævnelse til World Craft Region i 2017. Foto: Jacob Jepsen

– Det er en af vores kerneopgaver. At formidle værdien af kunsthåndværket.

Lene Havtorn Larsen kommer fra en stilling som forsker på Center for Regional- og Turismeforskning (CRT), og siden hun overtog direktørposten efter Mai Ørsted Andersen har både salg og besøgstal slået rekord. Den 1. september havde 17.000 lagt vejen forbi Grønbechs Gård, og dermed var den tidligere rekord fra 2017 slået med 2.000. Salget i butikken er også steget.

 

Historien

I 2017 startede et nyt kapitel i Bornholms kunsthåndværks historie, da øen som første ø i verden og første region i Europa blev udnævnt som World Craft Region af organisationen World Craft Council (WCC), Verdens Kunsthåndværkerråd.

Titlen er en international anerkendelse af Bornholms unikke kunsthåndværkermiljø med en høj koncentration af talent, høj faglighed, lang tradition, høj kvalitet og mange samarbejder.

I projektet "Maker's Island Bornholm", der startede i 2019, samarbejder kunsthåndværkere på øen med forskellige museer, kunsthåndværksforeninger, regionskommunen, uddannelsessteder og andre institutioner på Bornholm.

 

Et andet af Lene Havtorn Larsens fokuspunkter er at tydeliggøre, at Grønbechs Gaard faktisk er det sted, der danner rammen om alle bornholmske kunsthåndværkere – både de 71, der er med i kunstnersammenslutningen ACAB, og dem, der ikke er.

Derfor arbejder hun nu på at skabe en glidende overgang, så den gamle købmandsgård i Hasle i fremtiden vil blive mere kendt som Bornholms Center for Kunsthåndværk.

Crafts Week bliver hendes første styrkeprøve som showmaster.

– Vi har 16 events på programmet, så vi spiller en stor rolle i forhold til at gøre Craft Weeks attraktivt. Det er det naturlige sted at starte, for det er her, vi kan vise alt det fantastiske, Bornholm kan med kunsthåndværket, siger Lene Havtorn Larsen.

Ny formand er gammel kending

Sammenfaldende med hendes tiltrædelse i marts fik Grønbechs Gaards bestyrelse ny formand, da Lene Feldthus overtog Mikkel Bach Jensens plads.

Lene Feldthus og Lene Havtorn Larsen har tidligere arbejdet sammen på CRT, hvor Lene Feldthus var direktør i 2012-19. På CRT studerede Feldthus og Havtorn kunsthåndværk og turisme ud fra et forsknings- og udviklingsperspektiv. Nu får de mulighed for at omsætte deres unikke indsigt i praksis.

– Det har altid optaget mig, hvordan lokale ressourcer driver lokal udvikling, siger Lene Feldthus.

– Kunsthåndværket er et fremragende eksempel. Vi er begavet med et fantastisk økosystem omkring kunsthåndværket her på Bornholm – der tilmed har bragt os i international klasse. Som formand vil jeg arbejde for, at Bornholms Center for kunsthåndværk udfylder sin rolle i økosystemet og bidrager til ikke bare fastholdelse, men også udvikling af Bornholms kunsthåndværks position, siger Lene Feldthus.

Et felt, som Lene Feldthus og Lene Havtorn Larsen vil udvikle yderligere, er opbygningen af relationer til andre nordiske regioner med en stærk kunsthåndværkertradition, eksempelvis gennem Craft Weeks.

– Dette samarbejde vil vi nu udvide til de øvrige World Craft Regioner, siger Lene Havtorn Larsen.

Mange dagsordner i spil

Bornholm Craft Weeks byder på 98 events på seks uger, fra Bornholmsmesterskaberne i drejning, til workshops, foredrag, artist talks og ferniseringer – og så selvfølgelig også kunsthåndværkerbanko, dessertaften med Daniel Kruse og et lagersalg som rosinen i pølseenden.

Årets program er tilrettelagt af styregruppen i Maker's Island. Og der er mange dagsordner der spiller ind, siger Dorthe Møller Paulsen.

– Craft Weeks-programmet er både en fejring af branchen på netværksniveau og for kunsthåndværkerne og erhvervet, som kan give dem inspiration udefra, nye kompetencer og en chance for at møde kolleger fra hele verden og vise dem, hvorfor Bornholm er blevet World Craft Region. Og så er der den del, som er for offentligheden, hvor vi tiltrækker turister, som interesserer sig for kunsthåndværk, i ydersæsonen.

Historien om en notorisk kopisag

Dorthe Møller Paulsen understreger, at Bornholm Craft Weeks stadig befinder sig i en form for opstartsfase. 2022-programmet rummer flere facetter, der ikke er direkte forbundet med arbejdet i værkstedet. Eksempelvis er Anne Black-sagen kommet på programmet – et efterhånden notorisk ophavsretsdrama om en keramiker, der i 2016 gik i retten for at forsvare sine produkter mod kopiering. Anne Black fik i 2020 medhold i Sø- og Handelsretten, men Netto ankede dommen og sagen verserer stadig.

 

ACAB fejrer porcelænsbryllup

I anledning af Arts and Crafts Association Bornholms 20 års jubilæum arrangeres en udstilling med titlen "Porcelænsbryllup". 30 af sammenlsutningens 71 medlemmer deltager i udstillingen, hvor kunsthåndværkere har taget udgangspunkt i materialet porcelæn og porcelænets egenskaber.

Udstillingen rummer både værker i porcelæn, samt fortolkninger af porcelæn gennem andre materialer.

Fernisering fredag den 7. oktober klokken 15-17.

Det er Jesper Moseholm, Anne Blacks partner og direktør i firmaet Anne Black, der stiller op, og han vil blandt andet fortælle om de personlige og professionelle omkostninger i forbindelse med kopisagen.

Andre højdepunkter i årets program er den lokale kunstnersammenslutning ACAB, der fejrer sammenslutningens 20 årsjubilæum med et porcelænsbryllup, hvor 30 medlemmer bidrager til udstillingen. Derudover fejrer Det Kgl. Akademis Crafts in Glass and Ceramics i Nexø – i daglig tale designskolen eller keramikskolen – 25 års jubilæum på Bornholm med en jubilæumsforelæsning med det britiske hot shot-talent Clare Twomey, som holder foredrag om kunsthåndværk i en social og historisk kontekst.

Spanien mangler unge kunsthåndværkere

Endelig bliver der i forbindelse med Craft Weeks Bornholm afholdt en international konference med deltagelse af de fire nye craft-regioner i Europa, der er kommet til siden 2017. Dialogen med disse sætter situationen på Bornholm i perspektiv, siger Dorthe Møller Paulsen.

– Vi kan se, hvad det er for udfordringer, de har i de øvrige regioner. Keramikbyen Bisbal i det nordlige Spanien er lige blevet udnævnt til World Craft Region i år, og de har ikke en ung generation, der står klar til at føre de lokale kunsthåndværkertraditionerne videre. Så de kommer for at se, hvordan vi gør, og her spiller skolen i Nexø selvfølgelig en afgørende rolle, siger hun.

Samarbejdet mellem ældre og yngre generationer på Bornholm er også en styrke, som er værd at nævne, siger Lene Havtorn Larsen.

– Nogle af vores ældste kunsthåndværkere arbejder sammen med de unge. For eksempel Vibe Berlands krukke, som står oppe på første sal, den er modelleret i Hans-Henning Pedersens skålform af træ. De to har aldrig arbejdet sammen før, og pludselig kommer hun op med et værk, vi aldrig har set før. Der sker de vildeste ting, når der opstår et krydsfelt mellem ældre og yngre kunsthåndværkere, og det glæder vi os også til at vise frem.

 

Tallene taler: Bornholm er nu

Danmarks ubetingede Craft-center

Midtvejsevaluering fra Maker’s Island Bornholm afslører kæmpe boom i antallet af keramikervirksomheder på Bornholm.

I 2017 blev Bornholm udnævnt til World Craft Region, og siden da er det gået stærkt. Fem år efter er Bornholm ubetinget det område i Danmark med flest kunsthåndværkere pr kvadratmeter, og håndværket står i dag stærkere end nogensinde.

Det viser tal fra Maker’s Island Bornholms midtvejsevaluering fra begyndelsen af dette år.

Tendensen er klar. Antallet af ansøgninger til glas- og keramikskolen er næsten fordoblet. Mange yngre kunsthåndværkere har etableret sig på Bornholm de seneste fem år. 17 af de 67 registrerede virksomheder er kommet til siden 2017, og særligt inden for keramik er antallet af nye virksomheder vokset så meget, at Bornholm nu kan kalde sig specialiseret inden for glas og keramik i forhold til resten af landet.

De store bliver større

Derudover fremgår det af evalueringen, at omsætningen i kunsthåndværkererhvervet er steget med 20 procent om året fra 2017 til 2020.

Det er især de store, der er blevet større. Glasproducenter som Pernille Bülow og Baltic Sea Glass vokser, og Matter og Mie Mølgaard har også ansat nye folk.

Evalueringen viser desuden, at arbejdsstyrken inden for den bornholmske kunsthåndværkerbranche er ung og veluddannet.

Hvad angår antallet af nye værksteder og virksomheder er der tale om et decideret boom. Ifølge Danmarks Statistiks Firmaregister er 56 procent af de keramiske virksomheder på Bornholm etableret mellem 2015 og 2019. For glasvirksomhederne er det tilsvarende tal 25 procent. 39 procent af de bornholmske keramikvirksomheder er etableret før 2010. Det samme gør sig gældende for 75 procent af glasvirksomhederne.

Glaspustere tjener mere

Ifølge den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik er antallet af beskæftigede, både ansatte og selvstændige, inden for fremstilling af glas steget fra 34 til 42 i perioden fra 2017 til 2019. I samme periode er antallet af beskæftigede inden for keramik steget fra 20 til 27.

Den gennemsnitlige personlige indkomst for de beskæftigede i de to kunsthåndværkerbrancher har ligget nogenlunde stabilt i perioden 2017 til 2019. Begge brancher har en lavere gennemsnitlig personlig indkomst end gennemsnittet for de øvrige brancher på Bornholm, og den personlige indkomst er højere inden for glasfremstilling end inden for keramik.

Midtvejsevalueringen, som består af en registerbaseret analyse og en interviewundersøgelse, vil blive fulgt op af en slutevaluering ultimo 2022.