Da Olav kom til Rønne med 'Da jazzen kom til Danmark'

Da Olav kom til Rønne med 'Da jazzen kom til Danmark'
Memories Jazz Trio med Olav Harsløf på klarinet, Jens West på guitar og Mikael Juul Hammarlund på piano spillede for publikum. Privat foto
NOTITS | 24. FEB 2023 • 10:05
NOTITS
24. FEB 2023 • 10:05

Olav Harsløf og hans trio fortalte om, hvordan jazzen blev introduceret i Danmark – startende med Josephine Baker i 1928.

"Forgyldt lakridspibe" – ja, det var, hvad Olav Harsløf påstod, at man i Danmark kaldte det nyopdagede instrument i jazzen, nemlig sopransaxofonen.

Det fortæller Martgit Skott om Olav Harsløfs musikalske foredrag onsdag på Rønne Bibliotek i rækken Ældre Sagens Månedens Musik-arrangementer.

"Da Jazzen kom til Danmark", hed det, og Olav Harsløf underbyggede fortællingen med sin trio Memories Jazz Trio med Mikael Juul Hammarlund (piano), Jens West (guitar) og Olav Harsløf selv på klarinet.

Saxofonen var dengang stemt i C, så da ingen kendte til den i Danmark tilbage i slutningen af 1920'erne, lod man nogle professionelle violinister, hvis instrument også er stemt i C, spille saxofon. Det skulle efter sigende være gået fint.

Den første, der introducerede jazzen i Danmark, var Josephine Baker i 1928. Hun kom fra Paris og skulle spille på Nørrebro Teater. Én fra publikum tilføjede "uden tøj på", men her måtte Olav Harsløf korrigere ham og sige, at hun havde nu bananskørt på.

Da Poul Henningsen skrev i Politiken, at hun var blevet hånet, kan det nok være, at hun blev berømt. Vi hørte i den forbindelse "I Got Rhythm", fortæller Margrit Skott og fortsætter:

Olav Harsløf fortalte historien utroligt levende og berettede blandt andet om altsaxofonisten Benny Carter, som i 1936 dirigerede et orkester på 20 hvide mænd. Han var selvfølgelig selv sort, så det skabte en vis furore! Trioen spillede Benny Carters "When Lights Are Low".

Olav Harsløf, som er en ældre herre, der har bevæget sig rundt i det københavnske jazzliv med sin klarinet, oplevede selv flere af de store, eksempelvis var han i 1960’erne til en koncert med Thad Jones. Efter koncerten fulgte alle spillende tilhørere ham til det nærmeste værtshus for at spille og improvisere.

Lulu er tilbage

I 1938 kom Fats Waller til Danmark. Han spillede med blandt andre Svend Asmussen, som fortalte Olav Harsløv, at Fats Waller havde sit helt eget soveritual. På det højre natbord havde han en halv flaske whisky, til venstre en halv liter kærnemælk. Det var så vigtigt, at han ikke var for fuld, når han gik i seng, hvorfor han skulle huske at begynde til venstre. Det ledte op til "Black and Blue".

Olav Harsløf kendte også personligt Bernhard Christensen, som arrangerede Mills Brothers musik til trestemmige satser, efter at storebroren, basstemmen, var død. Efter en fortælling om Mills Brothers hørte vi "Lulu's Back In Town".

Trioen spillede omkring 14 sange, som alle var bygget over samme læst. Klarinetten spillede melodien, derefter improviserede oftest først Mikael Juul Hammarlund, derefter Jens West. Men i "Lulu's Back In Town" sagde Olav Harsløf højt "Jens!". Jens var vist ikke klar over, at han skulle begynde, men de musikere er så professionelle, at Jens West straks begyndte at spille med et stort grin.

Det er en dejlig, velspillende trio.

Da Josephine Baker igen spillede i København i 1939, nu klædt anstændigt på, blev hun også den, der slukkede for jazzen i Danmark.

Her sluttede også "Memeries Jazz Trio" med hendes "Sweet Georgia Brown".

Det var de hundrede publikummer nu ikke helt tilfredse med, så trioen måtte give et ekstranummer, nemlig Leo Mathiesens "Take It Easy".

Man ville ikke helt slippe trioen, før Olav Harsløf lovede engang at fortælle om "Jazzen i Danmark EFTER krigen".

Det lovede han, men det bliver dog tidligst i 2024, fortæller Margrit Skott.