Han fejrer 25 år i Kvickly

Han fejrer 25 år i Kvickly
– Jeg har ingen ambitioner om at skulle over på den anden side af vandet, som det ser ud nu - men man ved aldrig, lyder det fra varehuschefen i forbindelse med 25-års jubilæet. Foto: William Sonne Kaalø
ERHVERV | 5. JAN • 05:30
ERHVERV | 5. JAN • 05:30

Varehuschef Brian Karlsen kunne den 1. januar fejre 25 års-jubilæum i Kvickly i Rønne.

På kontoret hænger to plakater. En af dem en rød plakat fra den engelske fodboldklub Liverpool. En anden er en satirisk plakat med overskriften 'chefen', der laver sjov med typiske chef-udsagn.

Begge dele siger noget om 48-årige Brian Karlsen. Han er kæmpe Liverpool-fan og chef. Nærmere bestemt varehuschef i Kvickly i Rønne. Den 1. januar kunne han fejre 25-års jubilæum i supermarkedet.

Det hele startede i januar ved årtusindeskiftet, hvor Brian Karlsen blev ansat som salgsassistent i isenkram-afdelingen. Efter kun otte-ni måneder avancerede han til afdelingsleder, sidenhen souschef og i 2009 kunne han bryste sig af titlen som varehuschef.

– Det bedste i mit job er alle de mennesker, jeg har berøring med hver evig eneste dag. Jeg elsker at være leder for alle mine medarbejdere og at have et job, der handler om, at de skal synes, det er sjovt at gå på arbejde og trives. Det er den måde, vi skaber resultater på, fortæller Brian Karlsen på årets travleste dag i Kvickly - nemlig den 30. december - hvor parkeringspladsen foran supermarkedet er stuvende fuld. De sidste nytårsindkøb skal ordnes.

Flyttede over - og hjem igen

Brian Karlsen er født og opvokset på Bornholm. Som 17-årig flyttede han til København for at læse til datamekaniker.

– Jeg ville rode med computere. Det tænkte jeg var spændende, fortæller han.

Men da Brian Karlsen skulle finde en læreplads, var der imidlertid ingen at finde.

– Der var rigtig mange, der gerne ville være det, men meget få der tilbød læreplads.

Det blev måske afgørende for den måde, Brian Karlsens liv herefter udviklede sig på, at han efter skole havde arbejdet i Netto for at få råd til huslejen i hovedstaden.

– Så tilbød Netto mig lidt mere ansvar på fuld tid, og jeg ville jo gerne tjene pengene. Jeg syntes også, det var sjovt. Så jeg endte med at være souschef i Netto i København, lyder det.

Brian Karlsen havde dog en kæreste på Bornholm. Da hun blev gravid flyttede han tilbage til øen - og har været her lige siden. Her var han først ansat i flere Nettobutikker, men efter syv-otte år skulle der ske noget nyt.

– De søgte en sælger i Ide Møbler i Aakirkeby. Det kunne jeg vel godt – om jeg solgte flåede tomater eller sofaer kunne vel komme ud på et, siger Brian Karlsen.

Men opholdet i Aakirkeby varede kun i halvanden måned. Det var slet ikke noget, måtte han erkende.

– Der var jeg kommet på en forkert hylde. Jeg var vant til, at der var tempo på, og at der skete noget hver dag. Der må jeg bare erkende, at møbelbranchen er noget andet. Så jeg blev hurtigt enig med mig selv om, at det ikke var noget, jeg skulle.

'Jeg er kæmpe Liverpool-fan'

Nu bor Brian Karlsen i Rønne. Han er gift, har to delebørn fra et tidligere forhold samt to børnebørn.

Ved siden af arbejdet spiller han alt det golf, han kan få tid til, mens han tidligere også har givet den gas på fodboldbanen og med et bordtennisbat i hånden. Og så er der Liverpool.

– Jeg ser en del fodbold. Jeg er kæmpe Liverpool-fan. Det er sjældent, jeg misser en Liverpool-kamp. Der skal virkelig være et eller andet i vejen. Jeg har også været på Anfield (klubbens hjemmestadion, red.) og se fodbold. Det er ganske fantastisk og en kæmpe oplevelse. Så vandt vi 5-0 i går - det hjælper også på det, siger Brian Karlsen med et stort smil.

Så kan du godt klare en stresset arbejdsdag?

– Ja, det er slet ikke noget problem, griner han.


– Jeg elsker at være ude ved kunderne og mine medarbejdere. Grundlæggende synes jeg, det er svært at være leder, hvis man bare sidder inde på et kontor hele dagen og ens medarbejdere er et andet sted. Foto: William Sonne Kaalø


Omskiftelig branche

Arbejdsmæssigt fortæller han, at jobbet som varehuschef har ændret sig en hel del.

Branchen er omskiftelig, og der sker noget konstant. I dag er der væsentligt færre ansatte i butikken, som følge af et løbende krav om at være mere og mere effektiv.

– Derfor er det også mere og mere nødvendigt, at jeg er en del af den daglige drift end før. Jeg bruger noget af min tid på at fylde varer op, og så bruger jeg resten af min tid på at være leder for 80 ansatte, fortæller Brian Karlsen, der dog også påpeger, at han har en ledergruppe under sig, som butiksmedarbejderne refererer direkte til.

Er det ren nødvendighed, at du er ude i butikken - eller kan du også godt lide at være der?

– Jeg kan godt lide det – også når der er fart på. Nu er du her på årets største dag, og det er jo sådan noget, der er fedt: butikken er fyldt med kunder, og der sker noget. Det er derfor, man er i dagligvarehandlen – fordi man godt kan lide, der er fart på.

Svært kun at lede fra kontoret

Det er dog også en kontrastfyldt branche. Hvor der i et par måneder har været fuld knald på op mod julen og nytåret, vil der i de kommende uger være meget stille, fortæller Brian Karlsen.

– Jeg elsker at være ude ved kunderne og mine medarbejdere. Grundlæggende synes jeg, det er svært at være leder, hvis man bare sidder inde på et kontor hele dagen og ens medarbejdere er et andet sted.

Kvitterer de også for det?

– Bestemt. Det gør, at vi har en kultur, hvor vi kan snakke om tingene. De er ikke bange for at komme til mig som leder, og det værdsætter jeg enormt meget. Men jeg er også bevidst om, at det ikke er noget, der kommer af sig selv. Loyalitet og tryghed er noget, man skal skabe. Det er ikke noget, der kommer af sig selv.

Frygtede coronapandemien

Mange husker vel stadig coronapandemien og dens konsekvenser i samfundet. Afspritning, mundbind og afstand.

Brian Karlsen kategoriserer pandemien som en af de største udfordringer i sit arbejdsliv.

– Det startede i marts måned, og jeg kan tydeligt huske, jeg sad med min chef i slutningen af april, hvor jeg kiggede på økonomien og tænkte: ”Shit mand. Der kommer ingen turister til øen.” Og så kunne jeg jo godt se, hvor det ville bære hen. Så ville det blive et hårdt år, fortæller han.

– Vi kiggede på planer for, hvad vi kunne gøre for at holde hånden under bundlinjen. Vi begyndte på spareplaner og at tilpasse, så vi var klar.

De dystre udsigter blev imidlertid afløst af en helt anden virkelighed, hvor det stik modsatte skete:

– Lige pludselig var der to steder, danskerne tog hen på ferie. Det var Bornholm og Skagen – og ingen andre steder. Så vi havde den travleste sommer nogensinde. Vi løb så hurtigt og var slet ikke klar til det bemandingsmæssigt, da vi ikke havde forventet det. Det kom oven i alle de restriktioner, der gjorde vores arbejdsdage frygteligt besværlige.


Brian Karlsen er ofte ude i butikken for at hjælpe til. Løbende hilser han på kunderne, og på den måde elsker han at være en del af lokalsamfundet. Foto: William Sonne Kaalø


Har ikke kedet sig i 25 år

Lokalt kan Brian Karlsen nu ikke komme højere op i ledelseshierarkiet. Spørgsmålet er så, om han gerne vil blive ved med at være varehuschef i Rønne eller har større ambitioner?

– Jeg har mus-samtale med min chef hvert år, og i alle årene er jeg blevet spurgt: "Hvad tænker du og hvad vil du gerne?" Men for det første kan jeg ikke nå mere her på øen inden for min branche. For det andet trives jeg rigtig godt med at være på Bornholm, hvor jeg har det ene af mine to børn samt familie og venner.

– Jeg har ingen ambitioner om at skulle til Sjælland. Jeg elsker at være en del af lokalsamfundet og hilser på flere hundrede kunder i butikken - det kan jeg godt lide. Så jeg har ingen ambitioner om at skulle over på den anden side af vandet, som det ser ud nu, men man ved aldrig, lyder svaret.

– Mit job ændrer sig jo hele tiden, så hvis det skulle ske, at jeg skulle kede mig - det er ikke sket endnu i 25 år - så kunne det godt være, jeg begyndte at interessere mig for, hvad jeg så skulle. Jeg nyder at tage på arbejde hver eneste dag og har aldrig haft en dag, hvor jeg tænker: "Det gider jeg ikke."

Den 16. januar er der reception for kolleger og forretningsforbindelser. Den 17. januar arrangerer Kvickly Rønne noget for sine kunder, oplyser Brian Karlsen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT