"Barnet viser sig efterfølgende at være en svindler, der har fundet ud af via blandt andet sociale medier, at vedkommende har børn og derfor kan udsættes for denne form for svindel."
– Det er desværre stadig ugentligt, at vi oplever at kunderne kommer ind med det, siger Morten Hjorth Hansen, da Tidende ringer til ham for at få en uddybende kommentar.
– Det kommer lidt i bølger. Der var en Kontant-udsendelse (på DR, red.) om det her for ikke så længe siden, om nogen der blev udsat for det - og der var vi også lidt i vælten i Nordea. Efter udsendelsen har Nordea og nogle andre banker sat beløbsgrænserne for straksoverførsler ned, så man ikke kan overføre lige så store beløb lige så hurtigt.
Hele tiden et skridt bagud
Det hjalp så lidt på svindeltrykket, oplyser Morten Hjorth Hansen. Men så kom der en ny metode, som beskrevet ovenfor, hvor svindlerne i sms'er udgiver sig for at være kundernes børn, og så kom der et tryk igen.