Jeg synes, at det er iøjnefaldende og dybt betænkeligt, når der kan rejses habilitetstvivl, når folkevalgte påtager sig en dobbeltrolle, som når EL får både formandspost for det udvalg, der overordnet har ansvaret i forhold til Beof og samtidig bliver formand i Beof. Samme tvivl er der jo i forhold til at samme person er formand et privat vindmølleinitiativ, hvor kommunen vel skal ind over, som myndighed. Den samme tvivl kan opstå, når DF får formandsposten i Rønne Havn med en person, som samtidig er ansat af Bornholmslinjen, som er en stor kunde i havnen, og når ægtefællen er centralt placeret i kommunalbestyrelsen.
Uanset hvilket job DF’eren har i det selskab, så er der et habilitetsproblem. At vedkommende har fået accept af sin arbejdsgiver til at sidde i Rønne Havns bestyrelse, kan jo ikke bruges som dokumentation for, at det ikke er betænkeligt. Der skal jo ikke megen fantasi til at forestille sig, at der kan opstå en habilitets- og loyalitetskonflikt. Bornholmslinjen har en økonomisk interesse i at betale mindst muligt til Rønne Havn, og Rønne Havn har en økonomisk interesse i de aftaler, de indgår med Bornholmslinjen. Hvor ligger loyaliteten hos en formand, der er lønnet begge steder.
Jeg er selvfølgelig tilfreds med, at der gennemføres en juridisk bedømmelse af begge tilfælde af dobbeltroller for EL og DF. Men for mig og andre at se, så handler det her ikke kun om jura, men også om god moral og at efterleve det, som kaldes 'Good Governance'-principper.