Sydkorea vil tilpasse betonmure i lufthavne efter flyulykke
Betonmur på landingsbane i Muan skabte undren, da 179 mistede livet. Barriererne skal ændres, melder Sydkorea.
Sydkorea vil foretage ændringer på betonbarriererne på landingsbanerne i landets lufthavne, efter et fly forulykkede kort før nytår.Det oplyser myndighederne mandag, skriver AFP.
179 mennesker mistede livet 29. december i den værste flyulykke i Sydkoreas historie, da et fly fra selskabet Jeju Air skulle lande i Muan.
Landingsstellet blev ikke slået ud, og passagerflyet kurede hen i en betonmur, hvorefter det gik i brand og eksploderede.
Efter ulykken skabte betonbarrieren på landingsbanen i Muan international undren, da kollisionen var med til at forværre ulykken.
Flysikkerhedseksperter har sagt, at konstruktionen var lavet af for hårde materialer og lå for tæt på slutningen af landingsbanen.
Betonbarriererne, der kaldes "lokalisatorer", bliver brugt i flere sydkoreanske lufthavne, så flypersonale i cockpittet kan navigere rundt på flyvepladserne.
- Der er nødvendigt med forbedringer. Blandt andet når det kommer til "lokalisatorerne" og de tilhørende fundamenter på i alt ni landingsbaner i syv lufthavne, skriver den sydkoreanske regering.
Betonmurene indeholder et navigationssystem, som bruges under landinger ved dårlig sigtbarhed.
Årsagen til flyulykken 29. december bliver fortsat undersøgt.
Undersøgelserne er stødt på uventede problemer, da det i weekenden kom frem, at flyets to sorte bokse stoppede med at optage, fire minutter før flyet ramte en betonkonstruktion i lufthavnen.
Ledende efterforsker Lee Seung-yeol har ifølge Reuters oplyst, at der blev fundet fjer i en af motorerne ved ulykkesstedet. Videobilleder viser, at en fugl blev ramt.
Boeing 737-800-flyet, der havde indledt rejsen i Bangkok i Thailand, havde i alt 181 personer om bord. To besætningsmedlemmer blev reddet ud i live.
/ritzau/