Støjberg vil ensrette prisen på en parkeringsbøde
Private parkeringsselskaber skal ikke kunne opkræve mere end 510 kroner i parkeringsafgift, mener Støjberg.
Der skal ikke være forskel på størrelsen på en parkeringsbøde, alt efter om det er kommunen eller et privat selskab, der opkræver den.I stedet skal loftet for en parkeringsbøde være på 510 kroner, som det i dag koster at parkere ulovligt på en offentlig parkeringsplads.
Det er et af i alt seks parkeringsforslag, som Danmarksdemokraterne og formand Inger Støjberg lancerer i Jyllands-Posten lørdag.
- De danske bilister er nærmest jaget vildt. Især private parkeringsselskaber driver en forretning på at jage bilisterne.
- Men nu er tiden kommet til at sige, at bilisterne og deres parkering hverken skal være en pengemaskine eller en skjult skat, siger Inger Støjberg til Jyllands-Posten.
Hun henviser til tal fra bilejernes organisation FDM, der viser, at kommunerne i 2024 havde bruttoindtægter på omkring 1,2 milliarder kroner i forbindelse med parkering.
Københavns Kommune stod for over halvdelen af de indtægter med over 700 millioner kroner i bruttoindtægter for betalingsparkering og parkeringskontrol.
Inger Støjberg foreslår derfor, at kommunerne skal aflevere en større del af deres p-indtægter til staten.
Det skal ske ved, at grænsen for, hvor meget en kommune kan opkræve per borger uden at blive modregnet af staten, skal sænkes fra 320 kroner i gennemsnit til 50 kroner i gennemsnit per borger.
Ifølge Jyllands-Posten er det kun Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der i dag afleverer nogle af deres p-indtægter til staten.
Danmarksdemokraterne og Støjberg foreslår også, at de private parkeringsselskaber skal forpligtes til at udvikle en fælles app, der gælder for samtlige af selskabernes p-pladser.
Der er en lang række private parkeringsselskaber i Danmark som Q-Park, Apcoa, Parkzone og Copark.
/ritzau/
