Prisstigninger hjælper omsætning hos servicegiganten ISS
ISS har sat priser på ydelser op, og det har givet vækst. I tredje kvartal var omsætningen 20 milliarder.
Serviceselskabet ISS runder en omsætning på 20 milliarder kroner i tredje kvartal.En handelsopdatering, som er blevet offentliggjort tirsdag morgen, viser, at omsætningen er vokset organisk med 4,8 procent til knap 20,3 milliarder kroner i kvartalet.
Væksten er blandt andet drevet af prisstigninger på tværs af koncernen, lyder det.
Organisk vækst er et udtryk for udviklingen i en virksomheds omsætning eller overskud fraregnet udsving i valutakurser og opkøb af virksomheder.
I årets første ni måneder har ISS omsat for knap 61 milliarder kroner. Det svarer til en organisk vækst på 5,5 procent sammenlignet med samme periode året før.
- ISS fortsatte med at implementere prisstigninger i tråd med kontraktlige aftaler for at afbøde virkningerne af lønstigninger og generel omkostningsinflation, skriver ISS i regnskabet.
Selskabet udfører opgaver i store dele af verden. Det største forretningsområde er Nordeuropa, hvor ISS hentede knap 7,7 milliarder kroner i omsætning i årets tredje kvartal. Det er en vækst på otte procent.
Også i Central- og Sydeuropa samt i Asien er omsætningen steget. Omvendt er omsætningen i den amerikanske del af forretningen faldet 12 procent til lige over to milliarder kroner i tredje kvartal.
Blandt andet har en opsagt kontrakt med en stor industrikunde i USA haft betydning for den amerikanske forretning, lyder det.
I regnskabet skriver ISS desuden, at selskabet i løbet af fjerde kvartal vil udføre et "betydeligt" arbejde i USA med at støtte genopbygningen af en række faciliteter efter orkaner.
ISS er en af de største danske virksomheder. Den udbyder serviceydelser som blandt andet rengøring og kantinedrift.
På verdensplan har virksomheden over 350.000 ansatte.
/ritzau/