Tysk tøjgigant runder 50 millioner kunder

5. NOV 2024 • 09:47ERHVERV/POLITIK

Onlineplatformen Zalando, der blandt andet forhandler tøj og sko, solgte tøj for milliarder i tredje kvartal.

Zalando er danskernes foretrukne webshop, men der er også mange andre, der handler på den tyske modeplatform.

Selskabets regnskab for tredje kvartal viser, at antallet af aktive kunder voksede med en halv million i løbet af de tre måneder og udgjorde 50,3 millioner ved udgangen af oktober.

Aktive kunder defineres som kunder, der har handlet på portalen de seneste 12 måneder.

Der blev i alt handlet tøj og sko for 3,5 milliarder euro på platformen, svarende til mere end 26 milliarder kroner.

Det er en stigning på 7,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Resultatet før skat voksede samtidig fra 70 millioner euro til 93 millioner euro.

Selskabet har i alt registreret 57,9 millioner ordrer i tredje kvartal. Den gennemsnitlige kunde handler 4,9 gange om året hos Zalando.

Zalando er børsnoteret og er baseret i Tyskland, men har blandt andet danske Anders Holch Povlsen i ejerkredsen.

Holch Povlsen, der også ejer Bestseller-koncernen, er den største enkeltaktionær i Zalando med en ejerandel på 10,08 procent.

En analyse fra Dansk Industri placerede Zalando som den mest populære webshop blandt danske forbrugere i andet kvartal i år.

Zalando har dog fået skarp konkurrence fra kinesiske Temu, der på få år er vokset kraftigt i popularitet og har overhalet Matas på andenpladsen.

På fjerdepladsen finder man svenske Boozt, der også har fremlagt regnskabstal tirsdag.

Her steg omsætningen med seks procent til 1,65 milliarder svenske kroner. Resultatet efter skat blev til gengæld halveret fra 29 til 15 millioner svenske kroner.

- Set i lyset af de udfordrende omstændigheder er vi tilfredse med udviklingen i tredje kvartal.

- Vi fortsætter med at arbejde i et dæmpet retail-miljø, hvor kunderne er meget omkostningsbevidste, siger administrerende direktør Hermann Haraldsson i en kommentar til regnskabet.

Han understreger også, at den kommende periode med både Black Friday og julehandlen bliver årets vigtigste for selskabet.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT