Luksusmærker ramt af faldende efterspørgsel i Kina

16. JUL 2024 • 11:17ERHVERV/POLITIK

Både Hugo Boss og smykkefirmaet Cartiers ejer kan mærke, at kinesernes appetit på luksus er faldet.

Det kan mærkes rundt omkring hos europæiske producenter af luksusvarer, at de kinesiske forbrugere holder igen.

Mandag meldte det britiske tøjmærke Burberry om faldende salgstal, der sendte aktien ned med 16 procent for dagen.

Tirsdag er turen kommet til Hugo Boss og Richemont, der blandt andet ejer smykke- og urfirmaet Cartier.

Ifølge MarketWire taber Hugo Boss-aktien 8 procent oven på en nedjustering, der blandt andet skyldes et salg, der er faldet mere end ventet i Kina.

Hos Richemont har man oplevet vækst i alle andre regioner end i Asien og Stillehavsområdet.

I Kina, Hongkong og Macao alene drejer det sig om en tilbagegang på 27 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

- Faldet afspejler både en lav forbrugertillid og et stærkt sammenligningsgrundlag med tocifret vækst på fastlandet og trecifret i Hongkong og Macao sammenlignet med for et år siden, hedder det i regnskabet ifølge MarketWire.

Trods de dårlige nyheder er Richemont-aktien oppe med 1,2 procent for dagen takket været de pæne salgstal i resten af verden.

Richemont er med i det europæiske Stoxx Luxury 10-aktieindeks sammen med blandt andre Louis Vuitton-ejeren LVMH, Ferrari og Christian Dior.

Indekset er hen over det seneste år faldet med 3,6 procent på trods af, at det toppede i midten af marts måned. Siden er det dog faldet med næsten 13 procent.

/ritzau/MarketWire

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT