Skolechef: Er skolerne tilstrækkeligt børneparate?

Skolechef: Er skolerne tilstrækkeligt børneparate?
– Jeg synes, vi har gode skoletilbud på Bornholm. Det kan sagtens være, det kan være mere optimalt med mere differentierede skoletilbud, hvis vi havde mere udvidede økonomiske rammer, siger skolechef Trine Schloss Pedersen. Arkivfoto: Berit Hvassum
BAGGRUND | ABONNENT | 23. DEC 2022 • 05:30
BAGGRUND | ABONNENT
23. DEC 2022 • 05:30

Trods udfordringer med mistrivsel og fravær er de bornholmske folkeskoler overordnet set på vej i den rigtige retning, mener skolechefen, der samtidig påpeger, at der er plads til forbedringer.

Kommunens skolechef, Trine Schloss Pedersen, er også bekendt med konturerne af den debat, der har været om Paradisbakkeskolen.

– Den her trivselsdagsorden er en udfordring, som man kæmper med ikke bare på Bornholm men i hele landet, og det er noget, vi har en forpligtelse til at tage os af. Nu var det lige Paradisbakkeskolen, hvor der var nogle stemmer, der rørte på sig, men det er en udfordring for hele landet, siger hun.

Som skolechef er hun ansvarlig for samtlige af Bornholms folkeskoler og er i jævnlig kontakt med både lærere, ledelse og elever.

Trods udfordringer oplever hun overordnet set, at det 'går den foretrukne vej' med de bornholmske folkeskoler.

– Der er stadig udfordring med både trivsel men også fravær, hvor Bornholm ligger for højt, siger hun og tilføjer, at det er et mønster, der gør sig gældende på landsplan.

– Men der er også forskellige indikatorer på, at det går den rigtige vej. Vi rykker tættere på landsgennemsnittet, når det handler om trivsel, og for første gang leverer de bornholmske folkeskoler et resultat over forventet i forhold til læringsudbytte og karaktergennemsnit. Alt andet lige er det skoler, man har lyst til at komme i, og forældretilfredsheden har heldigvis også været stigende, så på den måde går det godt, siger hun og understreger, at der ikke er noget, der tyder på, at Bornholm er signifikant dårligere i forhold til trivsel end resten af landet.

Er skolerne tilstrækkeligt børneparate?

For at løse udfordringerne, så er det nødvendigt at få afdækket problemet, og hvad vi forstår ved mistrivsel, mener Trine Schloss Pedersen.

– Mange eksperter peger på coronaen som en del af årsagen, og mange har haft oplevelsen af at være meget alene og har mistet forbindelsen til fællesskabet. Vi har krig i Europa, som også kan give næring til mistrivsel, vi har en perfektshedskultur, som også har været stigende.

Hun tilføjer også, at unge i dag har fået et stærkt sprog for angst og mistrivsel, som også kan bidrage til, at det er lettere at identificere mistrivslen.

– Det er også vigtigt, at vi på skolerne er klar over, at det er nogle andre børn og unge, der kommer i 0. klasse i dag, end det var for 10-15 år siden. Vi skal også være gearet til det, ikke kun børn med særlige behov. Man taler meget om, at børnene skal være skoleparate. Men kan også stille spørgsmålet, er skolerne tilstrækkeligt børneparate?

Trine Schloss Pedersen arbejder som skolechef tæt sammen med skolerne, og hun sidder i 'centerledelsen', som består af hende selv og Bornholms skoleledere.

– Der arbejdes massivt med forskellige indsatser lige nu, og der er skoler, der har allieret sig med trivselsstyrken, som er konsulenter udefra. Jeg tror, der er mange forskellige veje, men det mest betydningsfulde er at lytte til børnene.

Hvad oplever du, at de unge udtrykker behov for?

– Fra den måde, de svarer i trivselsundersøgelser ved vi, at børn lægger vægt på, at det er et trygt miljø, og at der er en god relation til de voksne i skolen, og at man bliver set og hørt. Det er nogle af de indsatser, de fagprofessionelle arbejder med at dygtiggøre sig inden for.

Leverer flot inden for rammen

Selvom skolerne på Bornholm internt er hinandens konkurrenter, så er det Trine Schloss Pedersens indtryk, at skolerne også bruger hinanden til at spejle sig i og rådføre sig med. Og så oplever hun, at samarbejdet mellem kommunen, politikere og skoler fungerer godt, og at der overordnet set er et fælles mål om, hvor de bornholmske folkeskoler skal hen i fremtiden.

Prioriterer Bornholms Regionskommune folkeskolerne godt nok?

– Når man sidder som chef for et område, så synes man, det er det vigtigste i hele verden. Der er ingen tvivl om, at jeg synes, at folkeskolerne er vores vigtigste dannelsesinstitution. Så det er klart, at jeg tænker, at det er et vigtigt område og han sagtens tåle endnu mere opmærksomhed. Nogen vil måske tænke, at området får for meget opmærksomhed.

Føler du, folkeskolerne bliver prioriteret godt nok?

– Jeg vil sige, at jeg synes, vi leverer rigtig flot inden for den ramme, vi får udstukket.