Giv HTX chancen

Giv HTX chancen
Eskild Aae Petersen (længst til venstre) er også medstifter af astronomiforeningen DarkSky Bornholm)
FAMILIE | Torsdag 14. november 2024 • 16:55
Af:
Eskild Aae Petersen
FAMILIE | Torsdag 14. november 2024 • 16:55

HTX er nøglen til fremtiden. Det skriver 93. g’eren på HTX Eskild Aae Petersen.

Vi drukner i alt det almene! I en verden, der hober sig op i kompleksitet, skal alle forskelligheder understøttes, for at fremtidige generationer har løsningerne til nogle af de største samfundsmæssige problemer vi står med i dag. Ensretningen af gymnasierne gennem gymnasieloven og den forstummende effekt HTX har fået, gennem virkningen af de paradoksale imageproblemer og fejlopfattelser, der præger gymnasielivet også på Campus Bornholm.

HTX kan noget andet end at løse skoleeksempler, der altid går op. Vi arbejder med problemer fra virkeligheden. Gennem den dalende tilslutning til HTX er vi ved at skabe et skel mellem skolen og samfundets problemer, hvilket fører til en ubalance i arbejdsmarkedet, hvor vi ender med en afsporing af, hvad det vil sige at få et samfund til at hænge sammen. Vi står midt i en klima-, miljø og biodiversitets krise som hungrer efter nye bæredygtige løsninger og søsætningen af løsningsorienterede projekter uden bureaukratiets mange krumspring.

HTX har afgørende rolle

I en kommentar af danske erhvervsskoler og -gymnasier, står der: ”virksomhederne kalder på en arbejdsstyrke (…) der kan omsætte ide og teori til konkret produkt og løsning, der kan føres ud i livet (…) der er brug for de løsningsorienterede unge, som HTX leverer.” 1

HTX spiller en afgørende rolle i at uddanne unge indenfor STEM-uddannelserne for at sikre fremtidens løsninger på samfundsproblemer. Alligevel er HTX det mindste af de gymnasiale uddannelser, hvilket er en bekymrende tendens, når vi ser et stigende behov for tekniske og naturvidenskabelige kompetencer på arbejdsmarkedet. Ifølge styrelsen for IT og læring har der været en markant nedgang i antallet af ansøgere til HTX inden for de seneste år: ” På blot tre år er andelen af unge, som søger ind på htx faldet med 30 procent (…) I år har 7 procent af de unge, som vil i gymnasiet, sat flueben ud for htx på ansøgningen. For tre år siden var det 10 procent.” 2

Dette understreger i den grad behovet for ændringen i den generelle opfattelse af uddannelsen. Denne lave tilgang skyldes en række faktorer. De mange fordomme såsom: at HTX er for drenge, en meget snæver uddannelse, og for alle nørderne. Det er en udpræget tendens, som jeg nikker genkendende til, da man dagligt konfronteres med de mange fordomme og fejlopfattelser der opstår når spørgsmålet om, hvilken uddannelse man går på. Men dette er ikke blot en personlig tanke, flere lærere bemærker også dette i forbindelse med elevernes valg af uddannelserne: “Uddannelsen har desværre et imageproblem, da unge mener, den er nørdet og er for folk, som er gode til matematik og som skal være ingeniører.” 3

Opgør med stereotyperne

En måde at bryde stereotyperne på er ved at præsentere HTX som mere end en uddannelse for ”drenge” og ”nørder”, ved blandt andet at vise bredden af de karrieremuligheder, HTX åbner for, da den i sidste ende åbner flere end de øvrige uddannelser.

Det er bredt kendt, at mange elever har svært ved at vælge sin karrierevej og ofte ender med at vælge den vej ”alle de andre” vælger, så mener jeg HTX står med et potentiale, idet uddannelsen tilbyder praksisorienteret undervisning, hvor eleverne prøver teori af i praksis – en undervisningsform, som kunne appellere til flere unge, hvis den blev tydeligere præsenteret i folkeskolen. Forsker i uddannelse, Christina Laugesen, bemærker dog at undervisningen i folkeskolens ældste klasser i dag har fået en tendens til at blive mindre anvendelsesorienteret og med mindre fokus på de naturvidenskabelige fag, hvilket kan påvirke elevernes motivation og interesse i en uddannelse som HTX: ”Undervisningen i folkeskolen spiller en stor rolle i at tænde elevernes lyst til den type undervisning (…) Vi ved fra undersøgelser, at undervisningen i udskolingen bliver mindre praksis- og anvendelsesorienteret.” 4

Folkeskolen tilbage på sporet

Det er dog ikke HTX, der skal tilpasse sig, men folkeskolen der skal tilbage på sporet og anvende teori i praksis. Vi har i de seneste år oplevet at økonomiens interesser ofte er udslagsgivne for retningen, som samfundet tager.

Dette viser ensretningen af både folkeskolen og gymnasierne tydelige tegn på. Denne udvikling risikerer at underminere det potentiale HTX har til at bidrage med i unges dannelsesproces. Alment forstås det med dannelse, at man tildrager sig en kulturel og historisk forståelse. Men for at dannelsen skal ruste os til fremtiden, er vi nødt til at kigge på, hvordan vi lærer unge at deltage aktivt og kritisk i et samfund, der er i konstant teknologisk udvikling. HTX’s styrke ligger i at få en forståelse for teknologiens rolle i et samfund og i en tid, hvor den teknologiske udvikling påvirker alle aspekter af vores liv, på godt og på ondt.

Et eksempel på dette er implementeringen af AI systemer. Disse systemer udvikler sig med en hast, jævnført med Moores lov om den eksponentielle vækst i computerkræft, hvilket potentielt kan medføre at vi ikke kan skelne mellem det humane og inhumane i en nær fremtid. Samtidig er denne udvikling med til at løse nogle af menneskehedens største gåder i et spørgsmål af sekunder.

Udvid horisonten

Set med disse briller knytter udviklingen sig til det trans-humane, hvor mennesket udvider horisonten om hvad der er muligt og ikke er, gennem teknologi. Men netop denne udvikling skræmmer mange.

Mit valg af HTX var derfor ikke tilfældigt. Jeg blev tiltrukket af netop denne uddannelse, fordi den giver mig muligheden for at løse problemer og udvikle løsninger til brug i samfundet omkring mig. På mange måder gør det valget for en fremtidig uddannelse og job lettere, da man kender til de praktiske færdigheder, der efterspørges på arbejdsmarkedet. Kombinationen af teori og praksis er netop, hvad der appellerer til mig, fordi den klæder mig på til at forstå og deltage aktivt i en verden, som i virkeligheden ikke udvikler sig hurtigt nok i forhold til de problemer der hober sig op. For at sikre et bæredygtigt og innovativt samfund er det nødvendigt at ændre samfundets og de unges opfattelse af HTX. Vi står midt i en tid, hvor samfundet har brug for løsninger til at håndtere mange af de komplekse udfordringer såsom klima- og miljøkrisen. Derfor er det vigtigt med en stor diversitet i uddannelsessystemet, for at opbygge et samfund, der er modstandsdygtig overfor alverdens udfordringer.

HTX forsømmes

Alligevel graver vi vores egen grav ved at forsømme HTX og lade fordomme og misforståelser dominere billedet af denne vigtige uddannelse. Ved at ensrette uddannelserne og fokuserer for ensidigt på det almene, skabes en ubalance for den almene befolkning, fordi samfundet efterlades uden de nødvendige kompetencer. HTX er derfor ikke blot en uddannelse på lige kår med de andre, men en nøgle til fremtiden og mange unge talenters inspiration for at løse samfundets problemer.

FÅ ABONNEMENT