HTX har afgørende rolle
I en kommentar af danske erhvervsskoler og -gymnasier, står der: ”virksomhederne kalder på en arbejdsstyrke (…) der kan omsætte ide og teori til konkret produkt og løsning, der kan føres ud i livet (…) der er brug for de løsningsorienterede unge, som HTX leverer.” 1
HTX spiller en afgørende rolle i at uddanne unge indenfor STEM-uddannelserne for at sikre fremtidens løsninger på samfundsproblemer. Alligevel er HTX det mindste af de gymnasiale uddannelser, hvilket er en bekymrende tendens, når vi ser et stigende behov for tekniske og naturvidenskabelige kompetencer på arbejdsmarkedet. Ifølge styrelsen for IT og læring har der været en markant nedgang i antallet af ansøgere til HTX inden for de seneste år: ” På blot tre år er andelen af unge, som søger ind på htx faldet med 30 procent (…) I år har 7 procent af de unge, som vil i gymnasiet, sat flueben ud for htx på ansøgningen. For tre år siden var det 10 procent.” 2
Dette understreger i den grad behovet for ændringen i den generelle opfattelse af uddannelsen. Denne lave tilgang skyldes en række faktorer. De mange fordomme såsom: at HTX er for drenge, en meget snæver uddannelse, og for alle nørderne. Det er en udpræget tendens, som jeg nikker genkendende til, da man dagligt konfronteres med de mange fordomme og fejlopfattelser der opstår når spørgsmålet om, hvilken uddannelse man går på. Men dette er ikke blot en personlig tanke, flere lærere bemærker også dette i forbindelse med elevernes valg af uddannelserne: “Uddannelsen har desværre et imageproblem, da unge mener, den er nørdet og er for folk, som er gode til matematik og som skal være ingeniører.” 3