En af de skoler, der oplever udfordringerne, er Svartingedal i Hasle. Skolen er en af seks folkeskoler på Bornholm og her arbejder børnehaveklasseleder Marianne Grøn Sørensen med den tidlige sproglige forståelse. Hun tester hvert år O. klasserne med en obligatorisk sprogvurdering under navnet Rambøll, og hun mærker, at stadig flere børn er sprogligt udfordrede.
– Der er en del børn, der har et lille ordforråd, og når jeg så spørger ind til, om de læser bøger hjemme, så siger de nej, siger Marianne Grøn Sørensen.
På samme folkeskole arbejder Maiken Adelsten som læsevejleder og dansklærer. Hun underviser de ældre børn i udskolingen og hun oplever, at børnene er udfordrede på evnen til fordybelse.
– Det, jeg ser, er manglende tålmodighed, siger Maiken Adelsten. Hun nævner ordet overspringshandling og henviser til de mange fristelser eleverne møder på computere, mobiler og tablets i deres fritid. Marianne Grøn Sørensen bekræfter, at samme tendens gælder for de små elever. Hun fortæller, at når hun giver sine 0. klasser lov til en lille pause, så spørger de næsten alle om det samme.
– Må jeg så gå på min ipad? Nej, det må du ikke. Du må gå over i bogkrybberne og kigge på billeder i bøgerne eller tegne i dit tegnehæfte, siger Marianne Grøn Sørensen, der engang imellem også giver ipadtid i pauserne. Ellers bruger hun primært de små skærme, når de er relevante for undervisningen.