Vi skriver til jer, da vi med stor bekymring ser budgetforslag for de bornholmske folkeskole i 2024 og overslagsårene. Vi vil gerne anerkende, at det er en svær opgave at få kommunens budget til at hænge sammen.
Allerede i indeværende budgetår har skolerne svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Der er færre timer med to lærere eller en lærer og en pædagog i klassen og færre timer til ressourceforløb. Det har betydning for lærernes og skolepædagogernes opgave med at løfte alle elevers faglige niveau og at sørge for god trivsel i klasserne og hos de enkelte elever.
Nu ser vi ind i et budget, der er endnu strammere. Vi oplever forslagene som rammebesparelser, der ikke peger på, hvilke opgaver, der ikke skal løses, men efterlader færre ressourcer til at løfte samme opgave. Det vil få betydning for den kvalitet, skolerne kan levere. Der bliver mindre tid til kollegial sparring og fælles forberedelse, der bliver mindre tid til samarbejde med forældrene, og der bliver mindre tid til den enkelte elev. Det er vigtigt for os, at I tager os med på råd, når der skal prioriteres i opgaverne, og at I efterfølgende tager ansvar for det serviceniveau og den kvalitet, det er muligt at levere. Vi vil gerne være med til at finde de gode løsninger. Der kan være opgaver, der skal laves smartere, der kan være opgaver, vi skal undlade at udføre.
Sammenlægningen af Åvangsskolen og Søndermarksskolen til ét skoledistrikt bekymrer os. Her vil over 1/3 af den bornholmske folkeskoles elever blive berørt i større eller mindre grad. Ikke kun de, som bliver flyttet, men også de kammerater, som sidder tilbage i klasserne. Vi har tidligere haft distriktsskoler på Bornholm. Det var ingen succes. De tre skoler i Rønne blev lagt sammen til to for 8 år siden. Det skabte uro hos mange elever, påvirkede arbejdsmiljøet hos de ansatte negativt og gav sig udslag i en forældretilfredshedsundersøgelse, der viste stor utilfredshed.