– Det er, fordi man har taget nogle investeringer, som er nødvendige - og forud for udviklingen. Det betyder også, at man står i en favorabel position som den første havn, der reelt er klar og lever op til kravene, og hvor man har kunne minimere riskoen ved at vælge Rønne Havn fremfor en havn, som først skal udvikles og søge om miljøtilladelser.
– Et af de store dilemmaer i havneudviklingen er, at hvis ikke man arbejder forud og bygger, før de offentlige udbud er i gang, så er det ikke sikkert, man bliver klar, når udbuddet kommer. Der har man været fremsynede i Rønne Havn. Man har turde tage nogle nødvendige investeringer for at være klar. Det gør i min optik, at man nu har førerpositionen i østersøområdet fra Rønne Havns side til at være klar, hvor alternativerne ikke er det, siger Keld Kristensen.
Vigtigt med større havneareal
Samtidig bliver møllerne væsentligt større, som tiden går. Vindmøllerne til Baltic Power i Polen leverer hver 15 megawatt, hvor de hidtidige møller har været ti megawatt.
– De er 50 procent større og vingerne er markant længere end dem, vi har haft liggende på kajen de sidste par år. Det er en udvikling, som gør, at man har brug for mere areal og plads til at kunne rumme et lager af de her store komponenter, så vi ikke forsinker installationsskibene. Det er enormt pladskrævende, siger Keld Kristensen om, hvorfor Vestas mener, det er vigtigt at gøre plads til vindmøller på Rønne Havn.