Skoletrætte Julius på 14 vil nu sælge sine første 3.000 is
Lørdag var Julius van Overeem sammen med sin far, Ricky, forbi Bornholms Ismejeri & Kaffebar i Svaneke for at hente 3.000 is, han har fået specialfremstillet til sine boder i københavnsområdet. Han åbnede den første som 13-årig, og i ismejeriet glæder de sig over de nye muligheder for issalget.
– Skal jeg sætte mig på knæ, spørger Julius van Overeem beredvilligt og knæler straks ned ved den kasse fuld af ispinde, som står herude på det iskolde lager på Svanevang, hvor Bornholms Ismejeri producerer deres is.
Han knæler i en større sags tjeneste, naturligvis, for det her er et godt øjeblik til markedsføring, tænker han formentlig intuitivt. Sin unge alder til trods har han nemlig godt styr på det med at lave forretning.
Kassen, Julius placerer sig ved, er fuld af nogle ganske særlige ispinde, som han har fået Vibeke Bengtson og Jonas Bohn fra ismejeriet til at producere til sig.
"En ægte københavner" hedder isen, som det også på ispapiret fortælles består af "økologisk vaniljeis med chokoladeovertræk". Videre fremgår det, hvor man kan købe den, for over en QR-kode står der "Julius' bod".
Scanner man koden, kommer man naturligvis ind på hans hjemmeside.
Dagen efter Julius i 2022 fyldte 13 år, åbnede han en stadionbod i Valby Idrætspark, og i dag, hvor han er fyldt 14 år, nærmere bestemt den 6. oktober, kan han med god ret kalde sig fuldblods-iværksætter.
Ja, så har man hørt det med.
Lørdag var han med sin far rejst til Svaneke for at hente de 3.000 specialfremstillede is, som han havde bestilt hos Bornholms Ismejeri, og som han satser på at sælge fra sin bod i Valby Idrætspark.
Dertil har han også planer om specialfremstillede is til sine to andre boder på henholdsvis Hvidovre Stadion og Brøndby Stadion.
Skoletræthed kan føre mange steder hen, kan man sige, for Julius erkender blankt, at skolen ikke lige er hans kop te, da Tidende møder ham, faren og ejerne af ismejeriet på først lageret og siden - efter en lille gåtur - nede på Bornholms Ismejeri & Kaffebar i Postgade.
Sin start som selvstændig i erhvervslivet husker han ret præcist:
– Jeg startede den 7. oktober 2022 ude i Valby Idrætspark med min bod, som er henvendt til børn, siger han og forklarer:
– Jeg kunne se et hul i markedet. Det er for det meste øl og pølser, der bliver solgt til kampene på stadion, så jeg tænkte, at det kunne være lidt mere interessant, hvis der også var noget for børn, for jeg kunne jo se, at der kommer masser af børn på stadion.
Julius van Overeem med en af sine 3.000 nyerhvervede, specialproducerede is, "En ægte københavner", på Bornholms Ismejeris kolde lager i Svaneke. Foto: Torben Østergaard Møller
Solsenge
Selv er Juiius da også kommet i idrætsparken sammen med sin far, siden han var to år.
– Min far har taget mig med og se fodbold, forklarer han.
– Han har også være sponsor for klubben, og så kan han jo godt lide BK Frem.
Du kunne se et hul i markedet, siger du, men det er jo ikke alle 13-årige, der tænker sådan?
– Nej, men det er, fordi jeg ikke altid har været så glad for at gå i skole, og så havde jeg i lang tid godt kunnet tænke mig at have min egen virksomhed. Mine forældre sagde nej nogle gange, men så var jeg på ferie på Kreta med dem, hvor jeg fandt på, at jeg godt kunne tænke mig at udleje solsenge, som jeg kunne se de lokale gøre.
– Hjemme i Danmark undersøgte jeg det og kunne se, at sæsonen var slut, og at det også kostede mange penge at købe alle de solsenge, så jeg ville hellere lave en salgsbod. Derfor ringede jeg til direktøren i BK Frem – og så startede det derfra, fortæller Julius, som i dag har ikke én, men hele tre boder, hvor han har droppet øllene, men til gengæld sælger donuts, kanelgifler, is, saftevand, varm kakao og slush ice i hjemmeholdets farver.
Det er jo heller ikke alle 13-årige, der lige siger, at "nu ringer jeg til direktøren i Frem", hvordan finder du på, at det kan du da bare gøre?
– Jamen, det er, fordi vi kender ham lidt. Min far og jeg ser nogle gange fodbold sammen med ham ude på stadion.
Du har ikke altid været så glad for at gå i skole, har du så tænkt, at det her kunne blive din udvej, altså at du kunne finde din egen vej frem?
– Åh, det er nok, fordi jeg bedre kan lide at se ting blive skabt, frem for at man bare skriver det ned på et stykke papir og ikke ser det blive til noget, siger Julius.
Handler dit problem med skolen om, at du ikke synes, den har noget med virkeligheden at gøre?
– Ja, for eksempel synes jeg ikke, jeg får så meget ud af fysikundervisningen, jeg ved ikke helt, hvad jeg skal bruge den til. Eller historie for eksempel. Jeg kan godt se, at man skal kunne stave og regne, men alt det andet synes jeg ikke er så spændende eller interessant.
Investeringer
Julius går nu i 8. klasse på Pilehaveskolen i Vallensbæk, men hvad så, når han er færdig med den obligatoriske 9. klasse?
– Jeg tror, jeg vil tage en EUD Business, fordi den er mere praktisk. Det er halvt praksis og halvt skole, og jeg kan godt lide at lave noget praktisk, så føler jeg, at jeg lærer mere. Det kan også være, jeg vil på Jesper Buchs Iværksætterakademi, som er en ny linje, der er lavet sammen med Niels Brock.
Så du vil trods alt gerne tage en uddannelse?
– Ja, jeg vil gerne lære lidt mere om business, regnskaber og så videre. Alt det, jeg ikke lærer i skolen nu.
Den bod, Julius åbnede sidste år på stadion, er en mobil bod bygget op på paller, og hvorfra han sælger sit børnevenlige sortiment af lækkerier ved hjemmekampene, som han forklarer, der er 17 af i Hvidovre, Brøndby og Valby, og dertil en række øvrige kampe, hvilket giver cirka 70 arbejdsdage a fire-fem timers varighed på et år.
Løn får han dog ikke.
– Jeg tager ikke løn ud til mig selv, siger han.
– Jeg reinvesterer pengene i mit selskab, van Overeem Events ApS. Investerer i nye maskiner for eksempel og prøver at udvide.
Indtil videre har han blandt andet investeret i fire slushicemaskiner, fem kakaomaskiner, tre frysere, en trailer og en pavillon.
Og lige nu investerer den unge iværksætter altså også i 3.000 specialproducerede ispinde her fra Svaneke.
Og hvordan er det så kommet i stand?
Jo:
– Vi var på ferie herovre i juli og tog forbi Bornholms Ismejeri, hvor vi faldt i snak med Jonas, som min far kender fra tidligere, fordi de har mødt hinanden gennem Magasin, som min far arbejdede for dengang. Vi fik en rundvisning, og så spurgte jeg Jonas, om han kunne lave private label-is, fordi jeg godt kunne tænke mig at lave et unikt produkt til for eksempel fodboldklubber, så det ikke bare er for eksempel en kedelig Eventyr Is, man kan servere, forklarer Julius.
Som altså nu kan servere, hvad han betegner, som en "Fremmer Is", hvor ispapiret har Frems farver, idet han altså kalder isen for "En ægte københavner" efter at han lavede en afstemning på Facebook.
Så den skal du nu stå og sælge i dine boder?
– Ja, og i nogle enkelte supermarkeder i Sydhavnen og Valby.
En af de i alt 3.000 specialfremstillede ispinde fra Bornholms Ismejeri. Foto Torben Østergaard Møller
Noget klassisk
Fik du lov at smage på den, inden du besluttede, at dén ville du gerne sælge?
– Ja, det gjorde jeg i sommer.
Så det er en helt særlig is, og der findes ikke andre som den?
– Nej, det tror jeg ikke.
Gik du efter noget specielt – at den for eksempel skulle smage af vanilje?
– Ja, det skulle være lidt simpelt, for jeg har jo ikke så mange penge. Men det skulle også gerne være noget klassisk, som de fleste godt kan lide.
Hvad siger dine kammerater til dit projekt?
– Nogle af dem er mine ansatte. For eksempel Marvin, som jeg har haft ansat næsten lige siden starten, og Oliver. De er mine to faste, men min storebror hjælper også til en gang imellem og nogle af hans venner, hvis vi har travlt.
Nu har du købt de første 3.000 bornholmske is, hvor mange tror du, du skal til at købe årligt?
– Dét ved jeg ikke, nu skal jeg jo lige prøve det af, siger Julius.
Han føler ikke, han selv kan overskue at have flere end de tre boder, han har nu, men det er der råd for:
– Jeg er ved at udvikle et franchise-koncept sammen med noget, der hedder Franchise Hub, som også står for Burger King og Sunset Boulevard for eksempel, siger han.
– Så kan andre unge iværksættere få mulighed for at få en bod, hvis de for eksempel heller ikke er så glade for skolen. Så jeg har kontaktet alle danske fodboldklubber og at få en dialog i gang, og hvis der er nogle, der ønsker at få en bod, betaler de så en procentdel til mig, og jeg betaler en procentdel af omsætningen til klubben.
Ismejeriet: Det er et stort spring Frem
Vibeke Bengtson, Bornholms Ismejeri, sammen med Julius van Overeem, som har fået specialfremstillet "En ægte københavner". Foto: Torben Østergaard Møller
Bornholms Ismejeri vil gerne lave flere specialfremstillede ispinde til firmaer ovre.
Bornholms Ismejeri genstartede i april sidste år produktionen af Krølle-Bølle Is i form af ispinde, fortæller Vibeke Bengtson fra ismejeriet.
– Det var de første ispinde, vi lavede, men vi har tænkt, at vi jo godt kunne hjælpe små iværksættere i gang med specialproduktioner, siger hun.
– For eksempel med et parti på 3.000 styk, som de så kan sælge videre, og det har vi så nu produceret til Julius.
Det havde oprindeligt været tanken at starte med det tidligere, men der skulle skaffes maskiner til produktionen, hvilket krigen i Ukraine forsinkede, fortæller hun.
– Da så Julius og familien kiggede forbi i løbet af sommeren, spurgte vi, om ikke det var noget for ham at starte med 3.000 is. Dem kan han jo sagtens sælge på en sæson. Jeg ved, hvor mange Krølle-Bølle Is, vi kan sælge på en sommer, så 3.000 er faktisk ikke så mange.
Ismejeriet er generelt fint repræsenteret her på Bornholm, og dertil er der to små cafeer, som køber dets is og sælger dem på den anden side vandet, nemlig en i Liseleje i Nordsjælland og en i Sjørup på Midtsjælland.
– Det er faktisk kun de to steder, vi er nu.
Så den her nye is er et lille spring frem?
– Ja, det er det ovre på den anden side. Og netop sammen med Frem, kan man sige, at det er et spring frem. Det er da en god overskrift, ler Vibeke Bengtson.
Den Blå Planet
Ser I det her, som at det kan være vejen til at lave flere special-is?
– Ja, jeg har altid talt om, at jeg for eksempel godt kunne tænke mig at lave et samarbejde em Røde Kors, når der er en indsamling. Så kan man købe en is, som har en QR-kode påtrykt, og så kan man let lige smide nogle penge videre til Røde Kors.
Det her er starten på en fremtid, hvor I kan lave flere af den her type specialfremstillede is til rundt om i landet?
– Ja, helt sikkert. For eksempel har jeg tænkt på, at jeg da skal kontakte Den Blå Planet og lave en ispind med blå spirulina og chokoladeovertræk. Den skal have en QR-kode, hvor man kan sende penge til Den Blå Planet – eller til at støtte, at vi får et hav lige herude med frisk vand, siger Vibeke Bengtson og peger ud mod Østersøen.
– Vi vil gerne bidrage i alle mulige sammenhænge til, at folk og nye iværksættere kan markedsføre deres brand med vores is.
Og lige der ude i havet finder man også tangen blå spirulina, som hun gerne vil benytte til at give en eventuel is til Den Blå Planet en ganske særlig smag.
Faren: Julius har altid været meget idérig
Julius van Overeem sammen med sin far, Ricky van Overeem, på Bornholms Ismejeri & Kaffebar i Postgade, Svaneke. Foto: Torben Østergaard Møller
Ricky van Overeem og hans kone, Anne, har tre børn på 12, 14 og 16 år, hvor Julius er den midterste.
Og faren kan bekræfte, at drengen har haft det svært med skolen.
– Han har haft problemer med den, nærmest siden han startede, men til gengæld er han meget idérig, fortæller faren om sønnen.
– Han har heller ikke været så social i forhold til andre børn, men kan bedre lide at være sammen med voksne og snakke voksenting. Han går op i biler og virksomheder, og det er sådan nogle ting, han gerne sidder og googler. Han har også i mange år spurgt, om ikke han måtte få lov at blive selvstændig, hvilket vi har sagt nej til, men nu har han så fået lov.
– Første talte han om at leje solsenge ud, da vi var på Kreta, men så talte vi med ham om, hvor mange solskinsdage, der er i Danmark til forskel fra på Kreta. Da vi så kom hjem, talte han om at åbne en salgsbod, og jeg hjalp ham med at bygge en på en palle, uden at han havde nogen idé, hvor den skulle stå. Jeg sagde til ham, at vi jo ikke kunne have den stående der i vores indkørsel, og han sagde, at han gerne ville have den ud på stadion.
– Så må du jo ringe og spørge, sagde jeg til ham.
Som sagt så gjort, Julius ringede som 12-årig til den tidligere direktør i Frem Claus Mohrhagen – og de to indgik en aftale om Valby Idrætspark.
Siden skrev Julius til en række klubber og har altså nu også boder i Brøndby og Hvidovre.
Dertil har han fået koblet to mentorer på, som hjælper ham med at finde en vej videre frem i hans erhvervseventyr.
Det er et trist syn!
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration