Men netop med prisstigningerne og et underskud i 2024 forsøger Svaneke Chokoladeri at nytænke produktionen.
– Vi har tidligere været bange for at have udsolgt af en varer, men hos bageren kan man jo heller ikke altid få en frøsnapper - den skal jo sælges på dagen. Det er noget af den tilgang, vi har nu. Vi vil hellere arbejde med mindre partier og sælge det, siger direktøren og fortsætter:
– Vi har altid forsøgt at have en bæredygtig produktion, og det vil vi gerne være endnu bedre til. Vi kigger ind i alle processer, og vi forsøger at minimere spildet, vi har, når vi producerer. Det er jo ligesom en restaurant, som helst vil undgå at smide ud mad ud. Så hvis vi har mindre partier, kan vi holde det spændende, nyt og friskt, og mindske spildet.
– Så vi skal kun have det på hylderne, som vi ved, at vi kan sælge.
Derfor er der også kommet flere nye ting på menuen hos chokoladeriet.