Ny pop up-butik åbnet i Svaneke

Ny pop up-butik åbnet i Svaneke
Torvet i Svaneke har fået en ny pop up-butik. Foto: Magnus Dyrmose
NYHED | SVANEKE | ABONNENT | 15. JUN 2022 • 05:30
NYHED | SVANEKE | ABONNENT
15. JUN 2022 • 05:30

Et samarbejde mellem KnowledgeCotton og Nexø Herremagasin har åbnet en bæredygtig tøjbutik på torvet i Svaneke. 


Der er åbnet en ny pop up-butik i Svaneke.

Det er det danske brand KnowledgeCotton Apparel, som i samarbejde med Nexø Herremagasin, har lanceret en pop up-forretning, der tilbyder et omfattende udvalg af bæredygtig mode til mænd, kvinder og børn. Det fremgår af en pressemeddelelse fra KnowledgeCotton.

– Som et dansk brand med en stærk bæredygtig profil, giver det os en dejlig fornemmelse at stille vores tøj til rådighed for både beboere og besøgende på smukke Bornholm, i en periode hvor øen er et populært feriemål. Mange familier kommer til Bornholm på et aktivt sommereventyr, hvor de gerne vil opleve den særprægede natur og kultur. I den sammenhæng passer vores urbane tøj til udendørs brug helt perfekt, siger stifter og indehaver af KnowledgeCotton, Mads Mørup, i pressemeddelelsen.

Pop up-butikken, der officielt åbnede den 1. juni, ligger placeret ved Svaneke Torv, hvor Nexø Herremagasin i forvejen havde deres egen butik. Tidligere lå Bornholms ismejeri i lokalerne, men da de nu er flyttet hen til deres gamle lokaler, så var der ifølge Magnus Dyrmose, der ejer Nexø Herremagasin, en mulighed for at bringe noget nyt til Bornholm.

– Efter ismejeriet flyttede hen til deres gamle lokaler, så tænkte jeg: hvad kan vi bringe til Bornholm, som ikke har været her før? Det skal være noget nyt og interessant, som har en god historie og kan bidrage med noget til byen og til turismen, siger Magnus Dyrmose til Tidende. 

KnowledgeCotton en oplagt samarbejdspartner

Det er stadig Nexø Herremagasin, der har butikken på torvet i Svaneke, men pop up-butikken er 100 procent et KnowledgeCotton-koncept, hvilket vil sige, at det er dem, der har bygget shoppen, og det er deres varesortiment.

For Magnus Dyrmose var det vigtigt, at samarbejdet ikke blev indgået med hvem som helst, og det interessante ved KnowledgeCotton er især den måde, de driver deres forretning på, fortæller han.

– Det der kunne være spændende, er hele deres filosofi med bæredygtighed i tøjet. Ikke kun det her med, at det skal være økologiske metervarer, men også at tage ansvar i forhold til aflønning og tage ansvar for medarbejderne på de fabrikker, hvor tingene bliver produceret. Så der er en masse ting, som vi synes kunne være interessant at bringe ind i et koncept i sommerperioden, forklarer Magnus Dyrmose.

En anden årsag til, at valget faldt på KnowledgeCotton er den appel, som brandet har til især det tyske og norske marked, hvilket Magnus Dyrmose også allerede kan se, efter pop up-butikken åbnede den 1. juni.

– Det er to lande, der går utrolig meget op i, hvordan tingene er produceret, og hvor de kommer fra. Så vi oplever allerede rigtig mange tyskere og nordmænd, der er inde og købe i butikken. Vi vil også gerne prøve af, hvordan de udenlandske turister reagerer på det mærke her. Sådan vi ikke kun henvender os til danske turister, siger ejeren af Nexø Herremagasin.

Planen er at fortsætte konceptet

Det er nok lidt tidligt at sige for alvor, hvordan det går med den nye pop up-forretning, men Magnus Dyrmose er alligevel positivt overrasket over, hvordan konceptet er kommet fra land.

– Den er faktisk kommet rigtig fint fra start i forhold til, hvad vores forventning er. Sæsonen er jo ikke rigtig startet endnu. Så jeg tror, vi går en rigtig god sommer i møde, fortæller han.

Idéen er, at det nye koncept med en sommerbutik skal fortsætte de næste år, men det er ikke sikkert, at det bliver i et samarbejde med KnowledgeCotton igen.

– Tanken med det her pop up-koncept er, at det skal fortsætte, og om det så er Knowledge Cotton, der er her næste år, må vi se. Det vigtigste er, at der er noget spændende at gå efter. Og samtidig at det ikke er en del af et brand, der er på Bornholm i forvejen, så der er en nyhedsværdi i det, siger Magnus Dyrmose.

For ham er det vigtigt, at konceptet ikke bare går ud på at sælge en masse billigt tøj.

Jeg synes ikke, vi skal være et nyt sted, der bare sælger billige varer. Det synes jeg også på et eller andet punkt er ærgerligt, når der kommer folk til øen, som gerne vil se en flot by.

KnowledgeCotton-butikken åbnede som skrevet dørene den 1. juni og de holder åbent indtil den 31. oktober.