Kvickly og Superbrugsen fusionerer: Kunder må væbne sig med tålmodighed

Kvickly og Superbrugsen fusionerer: Kunder må væbne sig med tålmodighed
Coop fusionerer Kvickly og Superbrugsen. I første omgang kommer hverken kunder eller personale til at mærke noget til fusionen, men på sigt er det visionen at samle kæderne under et nyt navn og et fælles koncept. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 14. SEP 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
14. SEP 2022 • 15:30

En fusion samler to Kvickly-varehuse og fire Superbrugsen-butikker på Bornholm i samme kæde. Hverken kunderne eller butikspersonalet kommer til at mærke noget til fusionen i første omgang, lyder det fra Coop.

Dagligvaregiganten Coop har store planer. Alle Fakta-butikker lukker inden årets udgang, men dem er der ikke nogen af på Bornholm, hvor butikkerne i både Rønne og Nexø allerede er skiftet til den nye kæde Coop 365discount. Derudover fusionerer Kvickly og Superbrugsen. Dem er der i alt seks af på Bornholm, og det store spørgsmål er, hvad der venter kunder og medarbejderne.

Svaret? Ikke noget i første omgang, men på sigt er det visionen, at kæderne får et fælles navn og kommer til at ligne hinanden mere. Det fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen i Coop til Tidende.

– Men her og nu, og der mener jeg inden for det næste år, vil bornholmerne ikke opleve nogen forandringer i forhold til det Superbrugsen og Kvickly, de kender i dag, siger han.

Det samme har varehuschef Brian Karlsen i Kvickly Rønne fået at vide.

– For mig er nyheden lige så ny som for alle andre, for jeg fik det først at vide i går formiddags. Kunderne kommer ikke til at mærke det det næste lange stykke tid. Det er, hvad vi har fået at vide, siger Brian Karlsen.

Butikschefer bliver involveret

I første omgang er det på Coops hovedkontor i Albertslund, at fusionen får virkning. De to kædekontorer bliver lagt sammen og får fælles direktør, fortæller Jens Juul Nielsen. Brian Karlsen tilføjer, at butikker er blevet inddelt i nogle regioner, der betyder, at samarbejde på tværs bliver væsentligt nemmere.

– Nu er vi for eksempel kommet i region med Allinge og Hasle for første gang, som et eller andet sted giver meget god mening, siger varehuschefen i Rønne.

Inden kunderne kan blive præsenteret for et nyt navn og et nyt koncept, skal Coop finde ud af, præcis hvad det nye skal være.

– Vi ved ikke, hvad det kommer til at hedde endnu. Jeg vil tro, det er mere en mellemting mellem Kvickly og Superbrugsen, men som klart differentierer os fra discount. Det er noget, der skal demonstrere, at her er der et større udvalg, faguddannede medarbejdere og mere kvalitet men stadig med priser i det, vi kalder øjenhøjde, siger Jens Juul Nielsen.

Ifølge informationsdirektøren får Kvicklys varehuschefer og Superbrugsens uddelere indflydelse på det nye. Det er Brian Karlsen glad for.

– Heldigvis har det også været kulturen i vores virksomhed de seneste par år, at vi bliver involveret rigtig meget i de ting, der foregår, siger han.

Hvad han konkret kommer til at byde ind med, kan han ikke sige på nuværende tidspunkt, men han forventer, at arbejdet med at samle de to kæder i et fælles koncept og navn bliver spændende.

– Der er masser af forskelle på Kvickly i Rønne og Superbrugsen i Allinge. Vi har vores styrke i Kvickly, og Superbrugsen har deres styrke, og det må vi heller ikke ødelægge, siger Brian Karlsen.

Ingen panik blandt medarbejdere

Med fusionen og den nye organisering får Brian Karlsen nye kolleger og en ny chef, som han dog kender i forvejen. I det hele taget er mange af folkene de samme, de sidder bare på nye positioner, fortæller Kvickly Rønnes varehuschef.

Han er ikke blot ansat i Coop. Han er også chef for en del ansatte, som har haft nogle spørgsmål, siden nyheden om fusionen kom ud.

– Nu var jeg så heldig, at jeg havde dem samlet i aftes, fordi vi holdt status, så der kunne jeg lige fortælle kort om det. Mine medarbejdere kommer ikke til at mærke noget til det. Mange af dem har været i gamet i mange år efterhånden, og det er ikke første gang, der sker ændringer centralt, så det er ikke noget, de går i panik over, og de har en tro på, at det er for det bedre, siger han.

I begyndelsen tror Brian Karlsen, at den største ændring og styrke bliver, at beslutningsprocesserne bliver væsentligt kortere, så man hurtigere og nemmere kan gøre noget ved de udfordringer, der er.

– Det altoverskyggende projekt for os er at sørge for, at der er varer på hylderne, for det er et stort problem generelt i verden i øjeblikket, siger han.

Tidende har uden held forsøgt også at få en kommentar fra en uddeler i Superbrugsen her på øen.

 

Butikker på Bornholm

• Kvickly

Rønne

Nexø

 

• Superbrugsen

Allinge

Klemensker

Hasle

Aakirkeby