Kunsten at spinde guld på service af høj karat

Kunsten at spinde guld på service af høj karat
Jeg har det sådan, at jeg sælger ingen varer, jeg sælger service. Får du en god behandling i butikken, så kommer varen bagefter, fortæller Brian Carlsen, som ejer og driver butikken sammen med sin søster Dorthe Poss
DELUXE | ERHVERV | Lørdag 3. februar 2024 • 11:00
Af:
Tekst
foto: Joan Øhrstrøm
DELUXE | ERHVERV | Lørdag 3. februar 2024 • 11:00

KL Guld & Sølv i Aakirkeby sælger ikke kun sportspokaler, smykker, dåbsartikler og ure, men først og fremmest service, for det er vejen til at overleve som fysisk butik, lyder det fra indehaverne.

Ure og smykker glimter bag store glasruder på hjørnet af Østergade og Eskildsgade i Aakirkeby. Her på matriklen har der de seneste 150 år været guldsmed og urmagerbutik. Men de seneste snart 52 år har forretningen tilhørt samme familie.

Det fortæller Brian Carlsen, da han venligt har taget imod i forretningen, hvor flere blanke genstande funkler i stilhed bag høje glasskabe. Bag ham kan der høres lavmælte stemmer fra formiddagens kunder, der ekspederes, og klokkeslag fra bornholmerure, som ind i mellem højlydt minder om, at tiden heller ikke står stille i en traditionsrig butik.

– Min far og hans søster startede virksomheden for snart 52 år siden. De købte den og overtog den fra Erik Hjort Jensen, og skiftede navnet ud. Min far hedder Kjeld og min faster hedder Lissy, siger han og forklarer dermed forretningens navn - KL Guld & Sølv.

Navnet skal der ikke ændres på, for det er smedet sammen med butikkens grundlæggende værdier, forklarer Brian Carlsen, som i dag ejer og driver forretningen sammen med sin søster Dorthe Poss.

Lige behandling til alle

– KL Guld & Sølvs DNA har altid været en god service, og det kommer du rigtig langt med, smiler guldsmeden, da han har vist ned i butikkens anden ende, hvor der endnu er stille. Her er der udover smykker i montre også en væg fyldt med pokaler i forskellige størrelser.

– Og hvad er en god service? spørger han og svarer selv:

– Det er at imødekomme kunden på det plan, som kunden er. Her gør vi ikke forskel på, om det er den høje eller lave person. Du kan heller ikke se på en person, der kommer ind i træsko, om de køber for 20, 100 eller 2000 kroner. Men stadigvæk skal de have den samme behandling. Så oplevelsen her i butikken skal kort sagt være den samme for dronningen såvel som for posedamen, siger Brian Carlsen, som sammen med sin søster bevidst værner om familievirksomhedens renommé.

– Vores forældre har haft godt fat i deres generation, og de kunder holder ved. Men vi er kommet godt med på næste generation og de unge mennesker. Den gensidige respekt gør meget. For hvis ikke kunderne behandles godt og får noget ekstraordinært, så handler de i stedet på nettet. Og det gælder ikke kun de unge. Det gælder alle generationer. Jeg har det sådan, at jeg sælger ingen varer, jeg sælger service. Får du en god behandling i butikken, så kommer varen bagefter. Laver vi en halskæde eller skal der et batteri i et ur, så kan kunden få lov til at vente, siger han og deler en lille hemmelige salgsstrategi. For mens kunderne venter i butikken, har de jo noget at se på i form af varerne i butikken, og så får de måske lyst til at gøre et ekstra køb, forklarer den garvede sælger, der selv kom med i familievirksomheden for seks år siden, mens søsteren Dorthe har været i butikken i hele 25 år.

– Min far er både uddannet urmager og optiker, så tidligere har forretningen også haft en brilleforretning, siger han og tænker lidt.

– Mor og far har altid sagt, vi skal gøre, hvad vi har lyst til. Skulle de have pacet os lidt mere…, siger han og virrer hovedet lidt fra side til side.

– Jeg er måske lidt ked af, de ikke gjorde det, for så havde man måske haft mere uddannelse. For mens min far er udlært indenfor de gamle håndværk, er jeg selv autodidakt.


Brian Carlsen og Dorthe Poss, som i dag ejer og driver guldsmedeforretningen er bror og søster, ligesom stifterne af KL Guld & Sølv - far Kjeld og faster Lissy

Fra Sparmarked til guld og sølv

Til gengæld har han gjort karriere i salg og service.

Først som salgsassistent i Spar i Aakirkeby og sidenhen i mere krævende stillinger på Sjælland. Han har blandt andet været souschef i Dagrofa og butikschef i Tøj & sko, og da han kom tilbage til øen, var han blandt andet med til at starte Kop & Kande i Nexø.

Sådan mærkede han også, at interessen for familiens egen butik i Aakirkeby voksede i ham.

– Min far og faster har ikke haft mange ansatte, men dem der har været, har været her rigtig længe. Og jeg ville jo ikke bare gå ind i butikken for at en af dem skulle stoppe. Men den dag de valgte at gå på pension, var der er en mulighed for at en ny kunne komme ind, og så blev det mig, smiler han.

Men selvom et generationsskifte har fundet sted, er der til daglig stadig to generationer under butikkens tag, fortæller han.

– Vi er så privilegerede, at vi ser vores forældre hver dag.

Han ser mod værkstedet, som ligger i et tilstødende lokale.

– Min far laver lidt ure, det er hans hobby, og det kan forenes ved at være her. Det er en rigtig god støtte for mig. Han kan det gamle håndværk. Det er noget af det, vi har lært af ham.

– Men min søster og jeg har også hver vores kompetencer. Og det gør, at vi kan trives i det. Smykkerne har Dorte og vores øvrige ekspedient Birgitte meget at gøre med, siger han og hilser på en kunde, som netop er trådt ind ad døren.

Ure følger med tiden

Selv er Brian Carlsen meget på værkstedet – især om morgenen, før de åbner.

– Så reparerer jeg ure og skifter batterier og graverer for eksempel pokaler, som vi også sælger i butikken. Jeg kører også ud og sætter bornholmerure op, og reparerer dem, hvis de er i stykker. Det er ikke noget, der koster mere for kunden, for vi synes, det er hyggeligt og så er det også for at sikre, at de bliver sat ordentligt op, siger Brian Carlsen, som også sælger ure i mindre størrelser, der udover at holde tiden også følger med den.

Smykkebranchen har jo formået at gøre uret til et smykke, forklarer han.

– I gamle dage købte man jo et ur, fordi det skulle bruges, men i dag bruger mange mænd det også som et slags smykke, siger han og ser på sit eget armbåndsur, der ligner et stort analogt ur.

– Vi er jo også urmagere, så vi kan godt lide analogure, men det ur jeg har på, er også forbundet til telefonen. Så hvis min telefon ringer, vibrerer uret. Sådan er urene fulgt med tiden og kan en lang række fif.

Men fælles for de fleste af guldsmedeforretningens leverandører af varer er, at de er danske.

– Vi har for eksempel et godt samarbejde med den bornholmske designer Sebastian Frost. Men vi går op i at handle med dansk design, for ikke at være dobbeltmoralsk. Vi kan ikke sige til folk, at de skal handle lokalt, hvis vi sælger udenlandsk.

Vælger dansk design og bredt

Og hvad med jeres smykker? Går I efter brands, I ved, at bornholmere godt kan lide?

– Ja, her skal vi have fat i Dorthe, siger han og nikker mod søsteren, som stadig er i gang med at ekspedere kunder ved disken sammen den øvrige medekspedient Birgitte.

Men efter lidt tid er der atter ro hos guldsmedeforretningen, og Brian vinker søsteren over for assistance.

– Ja, siger Dorthe og nikker bekræftende.

– Vi vælger meget bredt og til forskellige aldre. Vi sælger smykker helt fra barnedåben over konfirmationen og studenterne til granvoksne. Så vi prøver at brede os over hele paletten.

– Ja, så de unge ikke føler, det bare er en gammel butik, istemmer Brian, mens Dorthe forklarer, hvordan de af samme årsag har indkøbt designs fra blandt andre Mads Z og Susanne Friis, som begge henvender sig til de unge.

Er der nogle særlige trends, der hitter?

Dorthe: – Ja, de unge kan godt lide smykker med en rustik overflade, ligesom de går efter forgyldte smykker, for massivt guld er jo dyrt.

Brian: – Men smykker med sten i farver er også en tendens. Og her er der ikke tale om diamanter, men zirkonia-sten, som er farvet glas man sliber.

Dorthe: – Vi er altid lidt bagefter her på landet i forhold til de større byer. Men nu begynder de unge her også at synes, det er smart med de her farver.

Fra Kleopatra til Instagram

Men hvad der hitter blandt unge, er også en afspejling af, hvad der hitter hos populære influencere og musikere.

– Da trenden med perlehalskæde til drenge for eksempel kom frem, var det på grund af sangeren Hjalmer. Han havde sådan en på, siger Brian Carlsen, der sørger for at holde sig lidt opdateret med hjælp fra sin datter.

– Når hun eksempel fortæller om en ørering, hun har set en influencer have på, så ved vi også, at det måske er noget, vi lige skal være opmærksomme på.

Samtidig trækker butikken også på en smykketradition, som mildt sagt går længere tilbage end Instagram.

– Det er jo verdens ældste håndværk. Dengang Kleopatra levede, gik hun også med smykker, som dengang også var forbundet med status, siger Brian Carlsen, mens Dorthe nikker.

– I dag er smykker jo også udtryk for kærlighedserklæringer. Vi sælger mange kærestegaver og bryllupsdagsgaver, siger hun. Og øreringe holder også lidt længere end en buket blomster, som Brian udtrykker det.

Hvordan ser I på faget for fremtiden?

Dorthe: – Branchen er status quo. Men der vil altid være brug for dåbsgaver, konfirmationsgaver, og vielsesringe. Og der har vi en ret stabil skare af kunder. For kunderne kender os, og kommer her igen og igen gennem generationer. Det er meget fedt at kunne lave det aftryk.

– Vi kan takke vores forældre for at have sået et frø. Og det er det vi kører videre på, supplerer Brian Carlsen.

Dorthe nikker smilende, før hun må tilbage til de næste kunder.


Hos KL Guld & Sølv har man med generationsskiftet ombygget det tidligere optikerrum til et forlovelsesrum. Her kan de forelskede par i ro og mag prøve de forskellige ringe, mens de får en drink og et stykke chokolade

Værner om privatlivets fred

– Vi kan mærke, at butikkens dna er den rigtige. Vores kernekunder er bornholmere, men vi har også kunder, der kommer på ferie og tager deres ure med for at få dem lavet her, fordi det er billigere, og det er hyggeligere. Så kommer der altid noget ekstra med. Vi har også mange kendte mennesker, som har sommerhuse på Bornholm og kommer forbi her. Og der står vi også helt nede på jorden og snakker, som vi gør nu. For de skal også have lov til at holde sommerferie, siger guldsmeden.

Også i andre henseender forsøger de at værne om kundernes privatliv, fortæller han og viser ind i et lille rum, som ligger mellem forretningens to afdelinger. For noget er der sket med de fysiske rammer siden generationsskiftet hos guldsmeden i Aakirkeby.

– I dag har vi to indgange, hvor den ene er handicapvenlig, og her i det lille rum var der tidligere prøverum, da min far også havde en optikerafdeling. Men det stoppede vi med, eftersom hverken min søster eller har uddannelsen, og i stedet for at vælte væggen, har vi valgt at lave rummet om til et forlovelsesrum. For folk tænker ikke over, når de går forbi, at der sidder nogen her.

I det lille rum står to stole omkring et rundt bord, og der er også et lille køleskab, fordi guldsmedene byder på lidt chokolade, en drink eller en kold sodavand, mens parrene kan sidde her og vælge ringe i fred for nysgerrige øjne ude i butikken.

– Vi er jo immervæk på Bornholm, smiler guldsmeden.

– Og det er jo ikke alle, der er interesseret i, at folk skal vide, de skal forloves eller giftes. Så derfor har vi fået lavet det her rum. Og det har givet kunderne noget tryghed.

Det rigtige guld

Moden for vielsesringe går også i ring, for tidens trends svinger som et pendul i et bornholmerur, men lige nu er det igen almindeligt rødguld, der sælger mest, forklarer han.

– Før corona var det hvidguld. Tidligere solgte vi en overgang også en del titaniumringe.

Karaten af guldet afhænger derimod mere af kundens behov, forklarer han.

– For mureren skal måske have en mindre karat, fordi den er lidt hårdere. Jo højere karat jo blødere er det. Til gengæld holder glansen også bedre. Så hvor han måske skal have 8 karat, skal hun måske have 14 karat.

Skal man senere have ringen af igen, er der også råd for det, selvom det for nogle kan virke, som om ringen nærmest er groet fast på fingeren, fordi ringen med tiden bliver for lille, men af kan man altid få den, forsikrer han med et smil.

– Den her knogle vokser hele livet, siger han og peger på leddet mellem ring og negl.

– Det bedste er at få skåret ringen op her. Vi tager en holder ind og så skærer man med en lille rundsav, og så åbner vi stille og rolig ringen, så man kan få sat et ekstra stykke i. Her får den et rent flot snit. Og engang i mellem er vi heldige, så rammer man ikke indskriften, for det ved man jo ikke rigtig, hvor ligger, erkender han.

I hjertet af Bornholm

Er der guld i at sælge guld og sølv?

– Vi skal jo ikke klage. Men det er ikke guld og grønne skove det hele, ler han, da vi atter står forrest i forretningen.

– Men det er klart, at konkurrencen fra internettet gør, at vi også skal matche prisen her. Under coronaen havde alle handelsdrivende udfordringer, og vi er selv kommet stille og rolig op igen. Der er jo mange, der stadig lider. Det gør vi ikke. Men det er fordi vi stadig bibeholder den service, som vi har, gentager guldsmeden, som også er godt tilfreds med at være placeret i Aakirkeby.

– Vi betaler jo væsentlig lavere husleje, end hvis vi lå i Rønne. Og heldigvis har byen formået at trække turisterne ind midt på øen. Det er nok takket være NaturBornholm, men vi ligger heller ikke så langt fra Almindingen. Der er cykelveje som går igennem Aakirkeby, så vi ligger godt, smiler han tilfreds.

– Vi ligger midt på øen i hjertet af Bornholm. Og folk kommer jo ikke kun til os. Vi har en god sammenblanding af forskellige butikker. Og det er nok det, vi er stærke på, siger guldsmeden, som dog også kan berette om mere uønskede besøg.


Vi har hver vores kompetencer, fortæller Brian Carlsen. Hvor Dorthe ved meget om smykkerne, er han selv en del på værkstedet, før butikken åbner, hvor han reparerer urer og graverer pokaler

Lange fingre

Der kan nemlig også være en svaghed ved at have ædelmetaller som sit sortiment. For to gange i butikkens historie har guldsmedeforretningen været genstand for lange fingre.

– I dag er det tyve år siden forretningen blev udsat for et stort indbrud om natten, hvor tyvene smadrede det hele. Dengang fandt man aldrig tyvene. Men du kan jo også have smykker for 100.000 kroner i en lille taske og gå ombord på færgen.

Nemmere gik det dog med opklaringsarbejdet, da forretningen før jul sidste år igen var udsat for tyveri.

– Her fandt politiet gerningsmændene allerede efter en time. Politiet var gode, men de havde også nogle gode spor at gå efter, smiler han og tilføjer:

– Jeg vil i hvert fald foreslå, at man ikke laver indbrud et sted, når der er nyfalden sne, for politiet kunne jo bare følge sporene jo, fortæller Brian Carlsen, som siden har forøget butikkens tyverisikring.

– Men selvom vi kan sikre og forsikre os op til flere gange, kan vi ikke forsikre os imod dumhed, hvis folk er pressede og skal bruge nogle penge. Men det er jo ærgerligt med indbrud, for de ødelægger jo for mere, end de stjæler med arbejde og tid.

Vigtigheden af fysiske lokalbutikker

Hvad er ellers det sværeste ved at drive en guldsmedeforretning?

– Jeg kunne sagtens sige, at den største udfordring er internettet, men det er det ikke. For internettet er jo kommet for at blive, så det skal vi også bare bruge. Folk får meget information på internettet, som de kan dyrke her, og så handler det som sagt om at give folk noget ekstraordinært.

I har også en fin hjemmeside, men ikke en webshop. Er det noget I overvejer for at sikre jeres overlevelse på sigt?

– Nej, smiler han.

– For vi skal nok overleve på sigt, men den største udfordring, man har som lokalbutik, er, hvis der lukker forretninger rundt omkring. For folk kommer jo ikke kun til Aakirkeby på grund af os, men også de andre butikker, så vi giver kunder til hinanden ved at være her, siger guldsmeden og tilføjer:

– Vi kalder heller ikke de andre guldsmede på øen for vores konkurrenter, vi kalder dem konkolleger. For vi er jo stadig kolleger. Og har vi ikke det ur eller smykke, som kunden ønsker, men ved, at en af guldsmedene i Rønne har det, jamen, så henviser vi selvfølgelig til dem i stedet for, at kunden skal gå hjem og købe det på nettet. Sådan kæmper vi for at bevare salget på Bornholm. For det vigtigste er, at de nuværende butikker på Bornholm kan overleve, siger han, da et bornholmerur svinger sin mekaniske lyd ud i rummet og minder om, at endnu en time er gået.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT