Her er den største udfordring ved stort havneprojekt

Her er den største udfordring ved stort havneprojekt
Thomas Mathiasson fortæller, at MT Højgaard er glad for opgaven på Christiansø. Eget foto
ERHVERV | 6. FEB • 19:00
ERHVERV | 6. FEB • 19:00

MT Højgaard skal stå for totalrenoveringen af Christiansø Havn. Arbejdet skulle efter den oprindelige plan være gået i gang i maj sidste år, men nu er man nået så langt, at entreprenøren går i gang om små to måneder.

Den skulle have været i gang allerede i maj sidste år, totalrenoveringen af havnen på Christiansø. Men det lykkedes ikke at vælge en entreprenør til opgaven, selvom fire entreprenører var inviteret til at give et tilbud på opgaven.

Det var nemlig kun én entreprenørvirksomhed, der gav et tilbud - men det oversteg den tildelte bevilling til projektet, og derfor blev licitationen aflyst.

Nu er der imidlertid kommet skred i sagen. På vegne af Forsvarsministeriet har ministeriets ejendomsstyrelse skrevet under på en kontrakt med MT Højgaard om renovering af Christiansø Havn.

Det fremgår af referatet fra det seneste møde i Christiansøs øråd.

– Det er vi superglade for, og vi går til opgaven med ydmyghed. Vi er godt klar over, at det er et specielt område, siger MT Højgaards projektleder Thomas Mathiasson.

For ham er Christiansø ikke helt ukendt land:

– Jeg har boet på Bornholm de sidste 30 år, så helt fremmed er det ikke. Jeg har udsigt hjemmefra over til Christiansø, så jeg kender til Christiansø, siger han.



Arbejdet med at renovere havnen går ifølge MT Højgaard i gang i slutningen af marts i år. Arkivfoto: William Sonne Kaalø

En logistisk udfordring

Renoveringen omfatter på Christiansø-siden kajstrækningen ved havnekontoret og på Frederiksø-siden Klaverkajen, kajstrækningen foran kanonbådsskurene forbi Ruths sild og ned til stenudløbbet i Sydhavnen samt beddingsmolerne.

Det fremgår videre af referatet om projektet, at arbejdet indledes i maj senere i år, og at det forventes at være afsluttet i slutningen af november næste år. Ifølge MT Højgaard går man dog i gang i slutningen af marts. Samtidig har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses rådgiver og MT Højgaard besøgt Christiansø den 29. januar, hvor de fysiske rammer blev inspiceret, og hvor der blev lagt planer for byggepladsindretningen samt depoter på land og i vand.

Thomas Mathiasson forklarer, at projektets gennemførelse ikke bliver uden udfordringer - særligt med hensyn til logistikken.

– Når vi først er derovre, så bliver det rigtig svært at få materialer frem og tilbage. Vi skal for eksempel også håndtere byggeaffald og dagrenovation. Så det er helt klart logistikken, som er den største udfordring, når man tager Christiansøs beliggenhed i betragtning.

Hvordan kommer I til at håndtere den opgave?

– Det er Forsvaret, der er bygherre på det her, og de stiller et af deres transportskibe til rådighed, og ellers stiller vi selv med en stor flåde derovre, hvor vi kan have materialer med over til at starte med, forklarer Thomas Mathiasson.

MT Højgaard kommer mest til at fylde på søsiden - altså i selve havnen. Byggepladsen og diverse maskiner kommer til at være om bord på den føromtalte flåde.

– Den er 18 x 45 meter, og vi kan foretage det meste arbejde fra den, så vi ikke skal drøne rundt på de smalle stier. Vi har tænkt os om, og derfor bliver størstedelen af arbejdet foretaget ude fra søsiden, hvor vi har fået tildelt nogle arbejdsområder, hvor vi må ligge.

Bruger flåde-eg

Thomas Mathiasson forklarer, at havnen består af gamle tømmerkister i egetræ, som er nede under havbunden. De er fyldt op med granit, og så har man bygget toppen med tilskårede granitstykker.

– Vi skal fjerne det oprindelige og have fat i de her egetræskister, som vi skal skifte ud. Det bliver med det, vi kalder dansk flåde-eg, som man plantede engang i 1800-tallet, da englænderne havde konfiskeret størstedelen af den danske flåde, hvorefter man plantede en masse egetræer for at kunne bygge flåden op igen, forklarer han og tilføjer:

– Det er blandt andet ved projektet på Christiansø - og genopygningen af Børsen - man bruger det her danske flåde-eg nu. Det er mellem 120 og 210 år gammelt det træ, vi skal bruge derovre.

Christiansø-administrator Søren Thiim Andersen har tidligere oplyst, at hele Christiansø - inklusiv havnen og søterritoriet - er totalfredet.

Hvordan vil I bære jer ad med at respektere det, samtidig med I skal lave det her omfattende arbejde?

– Der er nogle dispensationer fra Slots- og Kulturstyrelsen i forhold til arbejde med de her fredede områder. Det bliver også overvåget arkæologisk: Når vi tager hul på det her, vil der være nogen, som holder øje med, om der kommer noget nyt og spændende frem. Der har nemlig ikke rigtig været nogen dernede de sidste mange år, svarer Thomas Mathiasson.

Samtidig har Naturstyrelsen også været inddraget, og blandt andet habitatområderne er kortlagt.

– Der skal tages særligt hensyn til fredede arter, når det er yngletid og der hvor rederne er. Så det er vi bekendt med, lyder det.

Kommer I til at være aktive, mens højsæsonen er i gang?

– Det er det bedste at bygge og lave arbejde ved vand og under vand i løbet af sommeren, så vi kommer også til at være der i højsæsonen, ja.

Arbejdet er dog tilrettelagt, så det generer mindst muligt i forhold til trafikken frem og tilbage hen over broen mellem Christiansø og Frederiksø.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT