– Bornholm har med den eksisterende biomasse et potentiale til at producere op til fire gange mere biogas og dermed langt mere biogas til f.eks. LBG (Liquified Biogas), CBG (Compressed Biogas) og indgå i produktionen af metanol. Det er brændstoffer, som den tunge transportsektor, skibstrafikken og industrien på Bornholm inden for kort tid får brug for, skriver Bornholms Landbrug og Fødevarer.
BLF offentliggjorde Biogasplan Bornholm i sidste uge. Gruppen af interessenter bag Biogasplan Bornholm udgøres desuden af Bornholms Energi og Forsyning, Bornholms Regionskommune, Business Center Bornholm, Rønne Havn, Nationalt Center for Grøn Energi, Biomasse-Leverandørforeningen, Halm-Leverandørforeningen og Bigadan, der ejer biomasseanlægget ved Aakirkeby. Bigadan, der købte biogasanlægget af Beof i 2019, har ansøgt regionskommunen om tilladelse til at lave den store udvidelse, som frem til 13. april er i høring.
Biogasplan Bornholm lanceres nu, fordi der i foråret skal tages vigtige beslutninger på flere niveauer, oplyser Thomas Bay Jensen med henvisning til ansøgningen fra Bigadan. Derudover er den politiske godkendelsesproces af Bornholms klimaplan netop begyndt, og et element i klimaplanen er øget biogasproduktion.
Planen opstiller to scenarier. Det ene omfatter en gradvis udvidelse af biogasanlægget, i takt med at efterspørgslen efter biogassen og CO2 m.m. stiger. Den anden version, som forfatterne af planen anbefaler, kaldes ”Max-gas”.
– Max-gas’-scenariet kan levere rigelige mængder til at skabe en selvforsynet tung transportsektor på Bornholm, som udelukkende kører på lokalproduceret biogas. Ligeledes vil landbrugssektoren på sigt kunne anvende samme teknologi til en bæredygtig opgradering af landbrugsmaskiner m.m. Blandt de transportvirksomheder, som ville være oplagte aftagere af lokalproduceret biogas, kan peges på Bech-Hansen & Studsgaard, BC Catering, Ole Holm Transport & Spedition, Vognmandsfirmaet Lennart Ipsen, Fugato m.fl, står der i biogasplanen.