Flytning skal fordoble omsætningen i butikken

Flytning skal fordoble omsætningen i butikken
Ingeborg Griegel er designer og medejer i Okker-Gokker. Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | Tirsdag 26. marts 2024 • 05:30
ERHVERV | Tirsdag 26. marts 2024 • 05:30

En mere central placering på byens torv skal få turisterne til at lægge flere penge i børnetøjsbutikken Okker-Gokker i Svaneke.

– Der er flere, der har spurgt, om vi er nye i byen, fordi de ikke har set butikken før.

Ingeborg Griegel smiler overbærende, da hun fortæller det, for børnetøjsbutikken Okker-Gokker har været i Svaneke i fire og et halvt år, og i al den tid faktisk bare et stenkast fra den nye lokation, som udover at have næsten dobbelt så meget plads til kunder og varer også udmærker sig på andre parametre.

– Vi er helt klart rykket herop for at placere os mere centralt. Vi er kun 100 meter fra den gamle butik, men det har ret stor betydning i en by, der er så lille, forklarer hun.

Butikken skinner nærmest, og alting hænger snorlige på bøjlerne. På et lille plateau står stadig lidt vinglas, og champagnebowlen er endnu ikke pakket væk, selvom der ikke længere er champagneflasker i den.

På et lille bord står blomster og vin stadig på rad og række og vidner om en velbesøgt åbningsdag. Der hænger farvestrålende balloner og dannebrogsflag på dørhåndtaget og rundt omkring på stativerne, der stadig frister med åbningstilbud.

Udover Ingeborg Griegel, som er designer og medejer af butikken, er Mette Kærgaard også kommet for at give et nap med flytningen og i forbindelse med åbningen på den nye placering.

– Det er måske halvanden måned siden, vi fik at vide, at den tidligere lejer ville rykke ud, og vi kunne få lejemålet her. Så tænkte vi bare "yes - den skal vi have", fortæller hun med et smil.

Ikke fordi det ikke løb rundt på Nansensgade, men fordi turisterne har haft svært ved at finde vej forbi Brugsen og hen til den lille butik.

– Vi har stået midt i højsæsonen og undret os over, at der var så stille i byen, men så kigger vi op ad gaden, og så vrimler det med mennesker på torvet. De nåede bare aldrig derned, for de fleste går sådan mere eller mindre direkte mellem havnen og torvet, forklarer de.


Den nye placering på torvet forventes at højne både omsætning og besøgstal markant. Foto: Sarah Thun Kristensen


En del af fællesskabet

I modsætning til den gamle butik, hvor der var et lille lager, er der i den nye butik plads til, at alle varer kan komme op at hænge.

Det giver kunderne et bedre overblik, og selvom der i hvert fald er 25 procent flere varer i butikken, så føles den mere luftig, forklarer Ingeborg Griegel, som har sin daglige gang i butikken.

– Der er mere lyst og åbent i den nye butik, og der er mere leben fra gaden og folk, der går ind og ud, forklarer hun.

– Man føler, at man er en større del af byen og fællesskabet. Det betyder meget, for butikken er vores lille hjertebarn, og vi har lyst til at præsentere den bedst muligt.

Derfor håber både hun og Mette Kærgaard, at det kommer til at give noget godt, at butikken er blevet mere synlig. Selvom flytningen var i lørdags, og der dermed kun er gået et par dage, så er de allerede positivt overraskede.

– Der har været mange forbi, og selvom vi selvfølgelig skal betale mere husleje for flere kvadratmeter og en bedre placering, er vi slet ikke i tvivl om, at de penge kommer til at tjene sig hjem - og mere til, fortæller Mette Kærgaard.

Ingeborg Griegel nikker bekræftende og supplerer:

– Dobbelt op på omsætning er ikke usandsynligt.

– Det er især i højsæsonen, vi virkelig regner med at få travlt, for udenfor sæsonen er det ikke så vigtigt, hvor man er placeret. De lokale skal nok finde os.

Udenfor er det begyndt at dryppe lidt, og det får flere af påskegæsterne til at søge fra det åbne torv og ind i butikken for at kigge på varerne. De modtages med smil og flere benytter anledningen til at ønske tillykke med den nye butik.

Udover butikken, som nu holder til på torvet, har Okker-Gokker også en webshop, som indtil videre har stået for et lidt højere årligt salg end butikken. Mens butikken typisk boomer om sommeren og kører på lavt blus om vinteren, kører webshoppen nemlig stabilt hele året rundt.

– Men om sommeren plejer den fysiske butik at overhale webshoppen, så det bliver spændende at se, hvad vi kan, når vi ligger her, slutter de to.


Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT