Farvel til diesel: Haakon sejler turister rundt i eldrevne både

Farvel til diesel: Haakon sejler turister rundt i eldrevne både
Der er plads til 12 passagerer på båden, der sejler på elektricitet i stedet for diesel. Privatfoto
NYHED | ABONNENT | 17. JAN 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
17. JAN 2023 • 05:30

Sidste år sejlede Haakon Bertelsen de første turister ud fra Hammerhavn i en elektrificeret chalup, og der er planer om udvidelse.

Du har måske prøvet at være på ferie og booke en tur i en turistbåd, som tøffer afsted, mens osen fra dieselmotoren rammer dig lige i hovedet, hvis vinden står helt rigtigt - eller forkert.

Men hvis man nu kunne få båden til at sejle på elektricitet ville det måske blive en helt anden oplevelse. Det var i hvert fald tanken bag det turistkoncept, Haakon Bertelsen startede op i sommers, som tilbyder bådture i elektriske turistbåde fra Hammerhavn.

– Jeg kommer fra Bornholm og flyttede derfra i mine unge dage og fik et job i København og sejlede de der turistbåde. Der har jeg faktisk være siden i snart 35 år nu, fortæller han og forklarer, at han under coronapandemien gik lidt ned i tid og ellers arbejdede som chef for driften.

– Så jeg har lidt erfaring med at lave elektriske både og drifte dem, i al beskedenhed.

– Jeg havde set de her både sejle oppe på Hammerhavn og oppe fra Gudhjem og tænkt, at når jeg går på pension, så kunne jeg godt tænke mig at lave sådan noget igen, for jeg har sejlet i Canal Tours i København i mine unge dage. Men hvis du skal lave noget, skal du lave elektriske både, forklarer Haakon Bertelsen.

Passagerbåd på Olfert Fischer

Og så købte han en gammel chalup, endda en med historie bag sig.

– Jeg købte den af flåden. Den har faktisk været en lille passagerbåd, de havde ombord på Olfert Fischer, der blandt andet sejlede under Golfkrigen. Den blev sat til salg, og jeg har købt den på auktion senere hen. Den har en rigtig god historie, og jeg tænkte, at det giver god mening. Så jeg byggede den om til en elektrisk båd og satte den sidste sommer ud fra Hammerhavn.

Hvilket arbejde ligger der i at gøre den elektrisk?

– Man skærer den op i kistebænken og laver platforme og sætter batterier i og sætter ledningsnet. Og så tager man dieselmotoren ud og skrotter den. Man fjerner noget CO2 fra markedet i og med, at man ikke sejler med diesel men med elektricitet i stedet for, forklarer Haakon Bertelsen.

Udvidelse på vej

Planen var, at Haakon Bertelsen under firmanavnet Hammershus Boat Tours ville sejle de første turister afsted fra Hammerhavn, ned til Fuglefjeldet, forbi Kamelhovederne og Hammershus og tilbage igen allerede i maj sidste år. Men flere udfordringer gjorde, at det blev udskudt til august, og han fik derfor ikke så meget ud af turistsæsonen som ønsket.

– Det var møgsvært lige på bagkant af coronakrisen. Når jeg kom i gang så sent kunne jeg ikke ansætte noget personale, og jeg stod for det selv og fik ikke sejlet så mange ture, så det var et spørgsmål om at få noget indlæring, siger han og forklarer, at det blandt andet handlede om at finde ud af, hvad turisterne efterspurgte.

Haakon Bertelsen har siden opstart fået en partner, som han driver drift, salg og markedsføring med,

Og der er en udvidelse på vej, for de har nemlig allerede bestilt to spritnye elektriske både, som forhåbentligt kommer til at sejle fra andre steder på den bornholmske kyst.

Hvor er ønskebeliggenheden for dig?

– Fra Vang og hele vejen op over Nordlandet og ned til Nexø.

– Alle de andre små byer kan der godt være potentiale i. Vores intention er at få puttet små turistbåde i enhver havn, der har potentiale, siger Haakon Bertelsen og forklarer, at der er tale om små både med plads til 12 passagerer i hver.

– Det er ikke fordi man kan forvente en millionforretning.

Bæredygtigt og bornholmsk

Der er mange muligheder for, hvor virksomheden med de elektriske turistbåde skal tages hen, fortæller Haakon Bertelsen.

– Jeg vil gerne have fat i de unge, så der kommer et nyt setup næste år, hvor vi appellerer til de unge. Uden at afsløre det hele, så kommer vi til at lave nogle events for unge også ombord på båden, fortæller Haakon Bertelsen og tilføjer, at de fleste turister sidste sommer var pensionister.

Han har ligeledes også idéer til, hvordan man vil kunne bringe Bornholm mere i spil.

– Det er tanken, at vi vil finde nogle ældre fiskere eller søfolk, som vil sejle de her både. Nogen som er udadvendte og synes, det er sjovt. Så er der også mulighed for, de kunne blive på Bornholm og arbejde.

– Vi kan jo selv sejle dem, men det er ikke min tanke, jeg skal sejle fem-syv dage om ugen.

Han er også åben for at lave samarbejder med lokale virksomheder.

– Vi vil gerne lave ture med lokale bryggerier eller en solnedgangstur med et glas cava, og så sejler vi typisk en halv time inden solen går ned og så tilbage igen.

– Bæredygtigt og bornholmsk, det er de to b'er, afslutter Haakon Bertelsen.