– Man skærer den op i kistebænken og laver platforme og sætter batterier i og sætter ledningsnet. Og så tager man dieselmotoren ud og skrotter den. Man fjerner noget CO2 fra markedet i og med, at man ikke sejler med diesel men med elektricitet i stedet for, forklarer Haakon Bertelsen.
Udvidelse på vej
Planen var, at Haakon Bertelsen under firmanavnet Hammershus Boat Tours ville sejle de første turister afsted fra Hammerhavn, ned til Fuglefjeldet, forbi Kamelhovederne og Hammershus og tilbage igen allerede i maj sidste år. Men flere udfordringer gjorde, at det blev udskudt til august, og han fik derfor ikke så meget ud af turistsæsonen som ønsket.
– Det var møgsvært lige på bagkant af coronakrisen. Når jeg kom i gang så sent kunne jeg ikke ansætte noget personale, og jeg stod for det selv og fik ikke sejlet så mange ture, så det var et spørgsmål om at få noget indlæring, siger han og forklarer, at det blandt andet handlede om at finde ud af, hvad turisterne efterspurgte.
Haakon Bertelsen har siden opstart fået en partner, som han driver drift, salg og markedsføring med,