– Det har været positivt. Der er naturligvis nogle udfordringer – specielt om aftenen med unge mennesker. Så der er noget, der skal rettes til. Men ellers er det et godt initiativ, selv om der naturligvis altid er delte meninger – også i Nexø.
Mikkel Skot Hansen har mærket en lille forbedring af antallet af kunder siden sidste år, men umiddelbart vil han hellere sammenligne tallene med årene før.
– I forhold til sidste år har det været lidt bedre, men går vi tilbage til 2019, er det betydeligt bedre i år. Jeg sammenligner helst ikke med 2020 og 2021, for det var nogle meget specielle år. Der havde vi masser af danske turister, og det er altså bare dem, der bruger pengene. Nu kan vi godt mærke, at turisterne i år ikke bruger helt så mange penge, siger restauratøren.
Savner I de polske turister, der tidligere kom direkte til Nexø med færgen?
– Nej ikke umiddelbart. Vi mærkede ikke så meget til dem. Det var typisk Kvickly og legetøjsbutikken, de besøgte. Og hvis det regnede, kom de ind til os.