– Udover forbedringer på arbejdsvilkår er der forbedringer på pension og arbejdstidsaftaler. I pensionsaftalen er der indregnet en fritvalgsordning, hvilket er en ordning, som chaufførerne aldrig har været en del af, da den særlige opsparing i AKT-overenskomsten var skrevet ud af hybridoverenskomsten. Det har chaufførerne været noget uforstående over for, forklarer Stig Lodberg, der afslutningsvist takker BAT's trafikchef, Niels Rasmussen, for at være vedholdende og fastholde alle parter i forhandlingerne.
Har fyldt meget
Niels Rasmussen bekræfter, at der er underskrevet en lokalaftale mellem BAT, 3F og KL, som 'understøtter overenskomst 2024'.
Han oplyser, at der set fra BAT's stol er tale om et 'meget tilfredsstillende resultat', som kommer efter en intensiv proces, hvor både 3F og BAT i samarbejde med KL har haft mange konstruktive møder.
– Jeg ved, at det har fyldt meget for chaufførerne i mange år, og jeg håber, at det i fremtiden kan gøre BAT til en mere attraktiv arbejdsplads med motiverede og tilfredse medarbejdere, siger Niels Rasmussen.