Chauffører får ny overenskomst: 'Frustrationerne er forhandlet væk'

Chauffører får ny overenskomst: 'Frustrationerne er forhandlet væk'
– Chaufførerne hos BAT er oprigtigt glade for den nye overenskomst, siger tillidsrepræsentant Stig Lodberg. Arkivfoto: Henrik Nielsen
ERHVERV | Torsdag 14. marts 2024 • 05:30
ERHVERV | Torsdag 14. marts 2024 • 05:30

Buschaufførerne i det kommunale trafikselskab BAT har forhandlet sig til en ny overenskomst. Både chaufførerne og BAT udtrykker tilfredshed med den nye aftale.

Frustrationerne er forhandlet væk, og fremtiden ser lys ud for buschaufførerne hos trafikselskabet BAT. Sådan lyder konklusionen fra chaufførernes tillidsrepræsentant, Stig Lodberg, efter at en ny overenskomst er blevet forhandlet på plads med BAT.

Den 1. april i år går buschaufførerne nemlig fra den såkaldte AKT-overenskomst til en KL (Kommunernes Landsforening)-overenskomst.

– Chaufførerne hos BAT er oprigtigt glade for den nye overenskomst, siger Stig Lodberg.

Men processen har været kompliceret og lang, lægger tillidsrepræsentanten ikke skjul på.

– At gå fra en privat til en kommunal overenskomst er en kompliceret opgave. Alle tal skal omregnes og lægges ind i nye systemer. Lønnen skal omregnes til lønrammer, pensionen skal omregnes på grund af andre vilkår i udregningen. Alle detaljer skal drøftes og forhandles parterne imellem, forklarer Stig Lodberg.

Lang proces

Den nuværende overenskomst blev indgået i 2009 i forbindelse med overgangen fra det daværende Iversen Bus til Bornholms Regionskommune som arbejdsgiver. Stig Lodberg kalder det for en "hybridoverenskomst", der er en blanding af KL og AKT-overenskomsterne.

– Overenskomsten var tænkt som en overgang til KL, og der blev givet dispensation i 2009. Først i 2021 startede de egentlige forhandlinger om en overgang til KL-overenskomsten, siger han.

Men efter en lang rejse er man nu kommet i mål med en ny aftale, der indeholder forbedringer på en række områder, oplyser Stig Lodberg.

– Udover forbedringer på arbejdsvilkår er der forbedringer på pension og arbejdstidsaftaler. I pensionsaftalen er der indregnet en fritvalgsordning, hvilket er en ordning, som chaufførerne aldrig har været en del af, da den særlige opsparing i AKT-overenskomsten var skrevet ud af hybridoverenskomsten. Det har chaufførerne været noget uforstående over for, forklarer Stig Lodberg, der afslutningsvist takker BAT's trafikchef, Niels Rasmussen, for at være vedholdende og fastholde alle parter i forhandlingerne.

Har fyldt meget

Niels Rasmussen bekræfter, at der er underskrevet en lokalaftale mellem BAT, 3F og KL, som 'understøtter overenskomst 2024'.

Han oplyser, at der set fra BAT's stol er tale om et 'meget tilfredsstillende resultat', som kommer efter en intensiv proces, hvor både 3F og BAT i samarbejde med KL har haft mange konstruktive møder.

– Jeg ved, at det har fyldt meget for chaufførerne i mange år, og jeg håber, at det i fremtiden kan gøre BAT til en mere attraktiv arbejdsplads med motiverede og tilfredse medarbejdere, siger Niels Rasmussen.

Officielt er overenskomsten dog ikke endeligt på plads. Den skal nemlig til afstemning i forhandlingsfællesskabet i april, før den officielt er godkendt, oplyser trafikchefen.

Udover overenskomsten er der udarbejdet en decentral arbejdstidsaftale samt protokollater gældende for BAT. Overenskomsten er fælles med Aarhus Sporveje, som ligeledes er kommunalt drevet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT