40 år på Laksetorvet – nu med spartelmaling men uden glimmer

40 år på Laksetorvet – nu med spartelmaling men uden glimmer
John Lundt er butikschef hos Flügger, men han vil gerne dele ud af sine 15 års erfaring som malermester. Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | Mandag 27. februar 2023 • 15:30
ERHVERV | Mandag 27. februar 2023 • 15:30

Efter fire årtier i de samme lokaler har flere ting forandret sig hos Flügger.

 

Tilbage i 1983, da Flügger Farver slog dørene op for malerbutikken på Laksetorvet i Rønne, var det en helt ny form for butik.

Her måtte der gerne rodes, og kunderne kom gerne ind ad bagindgangen snuppede en kop kaffe og 10 spande maling – det var nemlig ikke en farvehandler som byens øvrige.

– Når man gik til farvehandleren, så kunne man jo udover maling også købe hobbyartikler, vægmaling, voksdug og måske et staffeli, forklarer butikschef John Lundt.

I butikken på Laksetorvet kunne man imidlertid ikke købe voksdug. Her solgte man spande med maling og andre ting malermestrene havde brug for, når de skulle male et badehotel, en facade eller et nyt butikslokale.

– Flügger var mere beregnet som leverandør til malermestrene. Vi har ikke tre spraymaling for 100 kroner og lidt palisanderolie, for det bruger malerne ikke, fortæller han.

Efter nogle år blev der udbygget med naboejendommen, og de seneste 40 år har butikken levet af, at byens malermestre kommer og handler – ja, og så selvfølgelig af de mange privatkunder, som butikken så alligevel faktisk gerne ville have ind også.

– Nu er butikken lidt uofficielt delt op, så det er en pæn og ryddelig butik foran med lidt udstilling og farvekort, og så kan malerne komme ind ad bagindgangen og hente spartelmasse og tapetklister.

Ingen glimmer

Og netop spartelmaling er faktisk et af de helt store hit for tiden, fortæller han. Særligt under coronaen kunne man mærke, at folk gik hjemme og kedede sig, og så skulle der males eller spartles en endevæg med en frisk farve.

– Men vi har ikke maling med guldglimmer. Det må du bestille på nettet og så blande det i. Vi har hvidt og sjove farver, men vi kan ikke have glimmermaling hjemme til hele Bornholm, bare fordi der kommer en om året, der skal bruge det, forklarer butikschefen.

Til gengæld sælger han også utrolig meget facademaling, for hvis der er noget, hans kundegruppe går op i, så er det, at huset står skarpt – inde såvel som ude.

– Før i tiden skulle man have savsmuldstapet, men nu skal væggene være glatte og neutrale, og så kan man nipse og hygge med farverne, eller måske have en smart sofa.

– I dag vil man ikke følge kundestrømmen. I stedet køber folk ting på loppemarked og maler tre stole i hver sin farve.

Han noterer sig desuden, at de farvede køkkener er vendt tilbage i mosgrøn, kongeblå og lignende farver, og så er der selvfølgelig sommerhusene.

– Der er mange, der tager i sommerhus, fordi de under corona fik øjenene op for at tage på ferie i Danmark. Og så skal det hele jo opdateres og vedligeholdes, for man gider ikke bo i et sommerhus, der ligner noget fra før årtusindeskiftet.

Alt sammen ting der gør, at det stadig er sjovt at være farvehandler i Rønne 40 år efter starten.

Vil køre ud

I fremtiden drømmer butikchefen om, at de kan komme lidt mere ud over scenekanten med al den viden, de også har.

– Jeg har jo selv været malermester i 15 år, inden jeg startede her for et år siden, så vi vil prøve at bruge mig lidt til at være udekørende konsulent. Så kommer jeg ud og hjælper, hvis man ikke ved, hvor man skal starte.

– Det er selvfølgelig også, fordi vi gerne vil sælge maling, indrømmer han med et smil.

Han mener, at der er mange ting, man ikke kan vise med billeder, og som man ikke kan google sig frem til eller lære på youtube. Der kan han hjælpe med at finde ud af, hvordan man griber projektet an.

– Og så er det jo gamet, at man kan risikere, at folk kører til konkurrenten eller bestiller over nettet, men vi tror på det bedste i folk og regner da med, at de står hos os i morgen.

Han oplever, at folk som regel har gjort op med sig selv, om de vil købe maling i et byggemarked, eller om de vil købe maling hos en farvehandler, og så er det egentlig ligegyldigt, om de bestiller malingen på nettet eller i butikken.

– I starten tænkte vi, at de skulle beslutte sig. Vil du handle i butikken eller på nettet? Men sådan er det ikke, man skal stadig have den samme gode service, og indtil videre er vi jo så heldige, at det er lidt besværligt at få maling sendt hjem til sig selv, forklarer han.

Maling kan nemlig ikke returneres, hvis farven ikke lige passer, og derfor er der mange, der alligevel betaler lidt ekstra for at komme ned i butikken og se farverne rigtigt og eventuelt lige få et dråbe af dit og dat i, hvis den ikke lige passer i første hug.

Maling eller papvin

John Lundt gætter på, at man indenfor de næste 10 år kan få sin maling i samme emballage, som man får papvin i. En karton, der dumper ind med posten, og hvor man kan skrue på et låg og hælde den Hawaii-røde maling ud.

– Mon ikke det hele også engang kommer til at foregå på nettet, og så med store showrooms i de store byer, gætter han.

Han forventer dog, at butikken på Laksetorvet stadig ligger der om fem år.

– Det lyder drønkedeligt, for alle skal jo vækste og vækste, og det skal vi også. Men vi har en tilpas størrelse til den markedsandel, vi har. Vi vil da gerne være de eneste farvehandlere på øen, men så har vi jo ikke nok kapacitet, forklarer han.

Det nuværende pres på økonomien kan betyde, at fremtiden kommer til at byde på mere gør det selv-marked, fordi det er et af de steder, man kan spare, og der kommer en del af kunderne formentlig også forbi butikken på Laksetorvet.

– Vi har ikke Jem og Fix-maling – og de har ikke Flügger-maling, og så giver det jo sig selv, at så deles vi om kunderne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT