Uforståeligt

Uforståeligt
Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 29. november 2024 • 15:10
Af:
Uffe L Thomsen
Muleby
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 29. november 2024 • 15:10

Det er ikke rimeligt at tillade mere kvælstof på Bornholm.

Bornholm foreslås fritaget for de planlagte reduktioner af kvælstof, som kommer til at gælde for resten af landbrugene i landet, hvis den grønne trepartsaftale føres ud i livet.

t uforståelig forslag, der i min optik mangler rationale.

Andres skyld

Som jeg nu forstår det, så er en af grundene til den beslutning, at Sverige og Tyskland sviner lige så meget som Bornholm, og at vi først vil ændre radikalt på vores udledninger fra landbruget, når Sverige og Tyskland følger med.

(Den logik prøvede mine drenge at fremføre da de var små)

Vores skyld

Bornholm og den del af landet, der vender ud imod Østersøen, er helt bestemt ikke uskyldige i forureningen ude i Østersøen.

Landbruget udleder store mænger pesticider og gylle ud på markerne, hvoraf meget ender i Østersøen, hvorfor vi under ingen omstændigheder hverken kan eller må vente på Tyskland og Sverige.

Derved kan vi måske på lidt længere sigt sikre at vores fauna og Østersøen kan blive reddet

Og hvad med vores drikkevand - skal vi snart købe det på flasker som i mange lande i Europa?

Det håber jeg ikke.

Landbruget

Over en halv million svin opdrættes her på vores lille ø samtidigt med, at der dyrkes korn med mere i enorme mængder, hvoraf meget bruges til foder.

Samme billede finder du over alt i landet

Mange af landbrugets marker er udtjente som landbrugsjord, og dyrkning på ofte meget sandede jorde kræver meget gødning, såfremt det skal betale sig at dyrke afgrøder, og en del af det havner i Østersøen.

Så jeg håber, at regeringens beslutningsforslag om at frede Bornholm, trods den store forurening af næringsstoffer som gylle, vil skabe den nødvendige politisk debat omkring forslaget og derved sikre, at Bornholm følger resten af landets landbrugs klimamæssige restrisioner.

Det samme billede ses desværre i mange af vores fjorde og lavvandsområder, der vender ud imod Østersøensom allerede er ved at dø af forurening fra Landbruget, uden ilt og næsten uden fisk.

Må vi give den ødelagte natur videre til de kommende generationer, eller skal skuden vendes, og den store produktion af svin minimeres mærkbart.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT