Udfordrende at være turist uden bil på Bornholm
Jeg har kun nævnt de største frustrationer, de små er jeg klar til at ignorere.
Jeg har lige tilbragt seks dage i Sandvig sammen med mit barnebarn Silas på 13 år.
Vi havde en god ferie, men den kunne have været bedre, hvis bussystemet, det vil sige formidling af tider og ruter, havde fungeret bedre.
Det fungerede dog godt fra havnen i Rønne ved ankomst og forhåndskøb af billet til BAT.
Første udfordring var køb af en dagsbillet. Jeg er ikke digital analfabet, men heller ikke altid begejstret. Ville købe en billet til dagen efter, men overså at den startede på købstidspunktet. Det var ikke nyttigt, da jeg først skulle bruge billetten næste formiddag. Jeg fandt aldrig ud af, om jeg kunne annullere og købe en billet, der passede til mit behov. Opringning til BAT's kontor et par gange var heller ikke hjælpsomt.
Da vi kom tilbage til Gudhjem efter tur til Christiansø, stillede vi op ved stoppestedet ved havnen. Der kom ingen bus. Jeg gik ind i en butik og spurgte, om stoppestedet var nedlagt. Efter butiksejerens mening var det nedlagt, der kom kun en bus meget tidligt om morgenen og ikke resten af dagen. Han måtte ofte besvare spørgsmål om buskørsel fra havnen. Ingen turist kan forventes at finde ud af det eller vide, hvad Øvre Gudhjem er. Dette var måske det værste eksempel på dårlig service, dårlig kommunikation til såvel bornholmere som turister. Trætte måtte vi vente toenhalv time på næste bus fra Øvre Gudhjem.
Noget lignende gentog sig, da vi havde vandret fra Sandvig til Hammershus og videre til Vang, hvor det var planen at tage en bus fra stoppestedet på havnen. Her spurgte vi klogeligt en lokal, der mente, at stoppestedet var nedlagt og viste os vej til Udsigten, et godt stykke fra havnen, hvor vi så ventede et par timer.
Jeg har kun nævnt de største frustrationer, de små er jeg klar til at ignorere.
Hvis Bornholm ønsker turister, der ikke medbringer bil, så er det oplagt med en bedre formidling af mulighederne. Den køreplan i papir, jeg tog i en bus, var en hjælp, men ikke let at overskue.
De mange biler i snævre gader er ikke charmerende, så sats lidt mere på turister, der vil rundt på egne ben og med lokale busser.
Forslag: Kort i A4 format over Bornholm, hvor ruterne er indtegnet i lighed med det på side 6 og 7 i køreplanen, så det er let at forstå, hvilke byer ruterne går igennem. Det skal fremgå tydeligt, hvilke ændringer der er i højsæsonen. Det er hverken vanskeligt eller dyrt og skulle naturligvis være tilgængeligt mange steder, overnatningssteder og cafeer blandt andet. Fra BATs hjemmeside skulle man let kunne printe det.
Information om stoppesteder, der ikke længere er i brug, eller hvor planen forlængst er ændret, bør fremgå tydeligt på det pågældende sted. Gamle ulæselige planer skal selvfølgelig fjernes.
Den trykte køreplan skal være tilgængelig mange flere steder. Det var et tilfælde, at jeg fik øje på den i en bus.
For resten er det heller ikke let at vide, hvilken zone man starter fra, når man sidder på hotelværelset og skal købe billet digitalt, og man er ankommet for få timer siden.
Jeg spurgte om hjælp hos mange og blev altid mødt med stor venlighed og imødekommenhed, men det er tydeligt, at frustration over busserne ikke er forbeholdt turister. Alle buschaufførerne var hjælpsomme og forstående, men det er svært at planlægge en ferie på Bornholm som vandrer uden medbragt bil efter sommerens oplevelse.
Bornholm har dog så mange muligheder, som jeg gerne vil vende tilbage til.
NYT JOB
MEST LÆSTE
SPONSOREREDE MEDDELELSER
Så mange amerikanere er på vej

Soppegjijlle
Festligt måltid, der tidligere blev holdt efter en større slagtning, og hvortil den nærmeste slægt blev inviteret. Man serverede suppe med kødboller og kød med peberrodssauce.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration