Tunnel?
Skribenten advarer imod en tunnel - af flere årsager
I Bornholms Tidende giver Thor Gunnar Kofoed indtryk af en masse lyksaligheder ved en tunnelforbindelse fra Sverige til Bornholm.
Overbelastning
Det tror jeg nu ikke på, for det ville betyde fri adgang til øen fra stort set hele Europa med tilhørende kilometerlange køer allevegne på øen - principielt hele året rundt.
En masse mennesker ville også vælge at slå sig ned her på øen med tilhørende krav om boliger og endda motorveje i et hidtil uset omfang. Det kunne man så kalde vækst og fremgang. Man kunne også kalde det en overbelastning af Bornholm.
Mulig terror
Noget endnu værre er dog, at en så mange km lang tunnel og tilhørende landanlæg ville være et oplagt terrormål.
Det gælder især i en nu stigende ufredelig verden, hovedsagelig fra russisk side, for en vis Putin i Rusland, har to (små) problemer for at kunne beherske Østersøen - og de hedder hhv. Gotland og Bornholm. Skulle han ikke hedde Putin, ja så hedder han såmænd noget andet, for man skal ikke være så naiv, at man tror truslen nogensinde bliver mindre.
Hvis man forestiller sig et scenarie med en mange km lang tunnel, og kan se den for sig fyldt med mange tusind mennesker på travle dage, så kan de fleste nok forestille sig følgerne ved et terrorangreb. Enhver kan håbe, at jeg tager fejl, men jeg er desværre sikker på at noget sådant vil ske.
En anden løsning
I stedet for en tunnel, kunne man vælge at indføre eksempelvis en hurtigfærge mellem Bornholm og København, billigere flyforbindelse, og i fremtiden vil der endda også være bedre muligheder med elfærger og elfly.
Vi bor på en smuk ø som er helt unik i geografi, geologi, mennesker og natur. Det synes jeg er værd at kæmpe for – ikke det modsatte.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration