Trefor: Derfor stiger nettariffen

Trefor: Derfor stiger nettariffen
Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 12. JAN 2023 • 10:30
Af:
Charles Nielsen
formand for Trefor El-net Øst
NYHED | ABONNENT
12. JAN 2023 • 10:30

Bestyrelsen følger udviklingen i elprisen tæt og vil, så snart der er grundlag for det, sætte nettariffen ned.

 

SYNSPUNKT

Tidende har den 7. januar bragt et læserbrev af Kirsten Juni i Arnager om nettarifferne – "Trefors prisstigning er tyveri ved højlys dag" – og adresserer indlægget til de to valgte folketingsmedlemmer på Bornholm.

TV2 Bornholm har på den baggrund beskæftiget sig med nettarifferne den 9. og 10. januar. Elforsyningsdirektør Per Sørensen har redegjort for tarifferne, og professor Brian Vad Mathiasen, Ålborg Universitet, har suppleret og udtrykt ønske om mere transparens.

Det gør vi gerne og tager udgangspunkt i den kommunikation, vi gav den 12. december til åbent hus-arrangementet på Industrivej i Rønne, hvor alle var inviteret og både Bornholms Tidende, DR P4 Bornholm og TV2 Bornholm var til stede og rapporterede om de kommende prisstigninger.

Udgangspunktet for priserne i Trefor El-net Øst er gældende lovgivning og Forsyningstilsynets regulering af Trefor El-net Østs økonomiske ramme, idet Trefor El-net Øst er et naturligt monopol.

Konkret er det, som vi må opkræve til drift af selskabet i 2023, baseret på den økonomi netselskabet havde i perioden 2012-2014, korrigeret for vækst i nettet og pristalsreguleret. Dertil skal lægges omkostninger til forrentning og nettab. Dertil kræver Forsyningstilsynet at der skal tillægges de omkostninger der vedrører den manglende opkrævning for perioden 2013-2020, som Beof påbegyndte opkrævning af i 2021.

Trefor El-nets opkrævning i 2023

Og det betyder, baseret på 2014-data, hvor netselskabet på Bornholm måtte opkræve 46 millioner til drift, at vi i 2023 må opkræve 62 millioner – de 46 millioner fra 2014 pristalsreguleret og vækst i nettet. Dertil kommer forrentning af investeret kapital på 20 millioner – tilsammen 82 millioner og svarende til 44 procent af det, vi opkræver i 2023.

Den helt store synder i 2023 er indkøb af el til nettab. En omkostning som vi ikke er herre over, og som vi skal købe til markedspris – prisen på el i markedet. Vi skal tillige varsle prisstigninger med fire måneder. Det betyder, at det vi skal opkræve i 2023, dels er indkøbet af nettabet i de sidste fire måneder af 2022 og dels til dækning af nettabet i 2023. Det beløb udgør cirka 88 millioner og svarer til 47 procent af det, vi opkræver i 2023.

Endelig er der opkrævning af det beløb, som Beof fik ret til at opkræve i 2020 (manglende opkrævning i perioden 2013-2020) som følge af godkendelse i Forsyningstilsynet. Den opkrævningsret solgte Beof til Ewii, og beløbet udgør 15 mio. kroner svarende til cirka 9 procent af opkrævningen i 2023.

Samlet skal der følgelig opkræves 185 millioner i 2023 baseret på elprisen og årsmængden på budgettidspunktet.

Bestyrelsen følger udviklingen i elprisen tæt – prisen på el til nettabet og vil, så snart der er grundlag for det, sætte nettariffen ned.

Reglerne på området er videre, at kommunikationen til elkunderne skal ske fra elhandleren. Dem er der omkring 40 aktive af på Bornholm. Og prisændringer (stigninger) skal elhandleren varsle med tre måneder til kunderne. Netselskabet varsler elhandleren en måned i forvejen – altså fire måneder før en prisændring kan træde i kraft.

Regelsættet kom i 2015, hvor det af Elforsyningsloven kom til at fremgå, at kundekontakt er via elhandleren. Og at netselskabet som naturligt monopol, myndighedsreguleret, skulle drive nettet efter klare regler – omkostningsægte, rimelige, objektive, ikke diskriminerende og gennemsigtige priser – og alene kommunikere til elhandlerne. Trefor El-net Øst har kommunikeret prisstigningen til datahubben omkring 1. september, og lagt dem på Trefor El-nets hjemmeside.

Så er der tarifmodel 3.0 – den med prisdifferentieringen over døgnet. Den er indført på Bornholm og mange andre steder i landet pr. 1. januar 2023. Den er udviklet over de seneste par år, hørt i Landbrug og Fødevarer og Dansk Industri, og godkendt af Forsyningstilsynet. Den kommer efter tarifmodel 2.0, der af Forsyningstilsynet for flere år siden blev vurderet ikke at være tilstrækkelig omkostningsægte.

Tarifmodellen ventes at være indført over hele landet ved sommerferien 2023.

Omkring tarifmodel 3.0 gælder, at prisen sættes ned i sommerhalvåret – gældende i perioden fra 1. april til 1. oktober 2023.

Og tarifmodel 3.0 er i udgangspunktet udtryk for forbrugerbeskyttelse, idet vækst i elforbruget uden incitamenter til placering af nyt forbrug risikerer at betyde, at alt for meget nyt forbrug placeres i aftenspidsen med betragtelige investeringer til følge – investeringer der kun er elkunderne til at betale.

Jeg håber med ovenstående at have redegjort for sammenhængene omkring netselskabet og tarifferne. Skal der ændres fundamentalt er det Christiansborg, der skal rettes henvendelse til – helt præcist som Kirsten Juni i Arnager gør.