Umiddelbart skulle man tro, at det er nemt. De 25 procent moms, som Bofa lægger ovenpå vores i forvejen høje skralderegning, burde jo bare blive fjernet, så vi kan komme ned i pris. Men hvis det var så enkelt, ville sagen hurtigt være løst. Men når Bofa stopper med at opkræve moms, mister Bofa også selv muligheden for at kunne trække moms fra på sine udgifter.
Hvis en borger tidligere betalte 125 kroner til Bofa, var de 25 moms. De 100 gik til Bofa, der drev administration for for eksempel 5 kroner og købte affaldshåndtering af Fugato eller HCS for eksempvis 95 kroner. Når Bofa ikke længere skal lægge moms på affaldet, skal de selv betale moms i stedet. Dermed stiger Bofas udgift på 95 kroner for affaldshåndtering med 25 procent til 119 kroner. Administrationen koster stadig 5 kroner, og dermed bliver prisen til borgeren 119 plus 5 lig 124 kroner – altså kun en krone billigere på en regning på 125 kroner. Det er ikke store summer. Men de er ulovlige.
Bagudrettet bliver det mere komplekst. For hvor langt bagud i tiden skal man kigge, når man ser på den ulovlige moms, og hvordan skal man håndtere en adresse, der har skiftet ejer i den periode. Disse udfordringer har kommunalbestyrelsen pålagt Bofa at få styr på og implementere til 1. januar. Bofa har kendt til sagen i flere år og til deadline i flere måneder. Men alligevel er det heller ikke her lykkedes at løse skraldeprojektet. Bofa har i stedet udsendt forkerte opkrævninger med moms på sammen med en pressemeddelelse om, at man arbejder på at lave beregningerne og rette den ulovlige opkrævning.
Det er simpelthen for dårligt, at man igen har fået skabt en skraldesag på grund af dårlig håndtering. Vi trænger til en oprydning i affaldet.