Ordet vækst i forbindelse med økonomi er brugt så meget, at vi lader til at have glemt, hvad det faktisk betyder. At noget bliver større. At der bliver mere af noget. Men har vi ikke nok? Og er vækst som motor for vores livsførelse ikke synonymt med grådighed, når vi allerede har så meget? Hvornår har vi nok? Grådighed har det i hvert fald med at ødelægge vores beslutninger, at gøre dem mindre fornuftige: Mindre bæredygtige.
Det sidste, tror jeg desværre, kommer til at gøre sig gældende for Bornholms Havvind, hvis møllerne bliver opført. For der er jo ikke tale om, som de skriver på deres hjemmeside, at de er folkeejet. Altså faktisk ejet af folket – os alle sammen. Hvis det var tilfældet, er alt andet jo også folkeejet, og det er ikke det, som ordet betyder. Det er ikke folkeaktier, der sælges. Det er tilbud om investering, og investeringer skal som regel give afkast. Det er et projekt for dem, der har råd. En privat forretning, der kan give en økonomisk fordel for dem, der har råderum til at investere. Det eneste, der kan kaldes folkeejet, er i grovetræk det, der er statsligt og kommunalt: Det vi alle sammen betaler til og har en eller anden form for indflydelse på. Det der er med til at bestemme, hvordan vi lever sammen. Hver dag.
Så jeg kommer desværre ikke til at købe folkeaktier i Bornholms Havvind. Jeg vil ellers gerne betale mere til den grønne omstilling. Men først og fremmest så tror jeg ikke, at løsningen på vores forurening kan komme fra små grupper, uanset hvor velmenende projektet er. Hele kernen i vores arbejde med klimaet er hele tiden at holde for øje, at klimaet binder os sammen uanset nationale grænser, lovgivning og vedtægter. Hvis omstillingen ikke gælder alle, så gælder den desværre ikke. Meget tyder desværre på, at vores adfærd som art kun kan ændres på to måder: Enten i meget større og meget mere inkluderende fællesskaber end det, der tilbydes af for eksempel Bornholms Havvind. Eller ved at klimaet bliver så uvenligt over for os, at vores antal reduceres markant.
Dernæst har jeg ikke råd, og altså er jeg ikke – for at tage Bornholms Havvind på ordet – en af ’folket’. 11 vindmøller ejet af dem, der har råd. Hvis de lykkedes med det, hvad er så deres motivation for at støtte op om andre mere inkluderende tiltag? De tiltag vil jo være konkurrenter til deres gode forretning. Og hvis der en dag så alligevel står et stort fælles projekt, der faktisk kan tilbyde bæredygtig energi, så er de 11 vindmøller tilovers. Spild af svært nedbrydelige og sjældne materialer.
Jeg tror, jeg forstår den grønne motivation bag Bornholms Havvind. Jeg tror, jeg forstår, hvorfor de vælger at sælge det på den måde, de gør. Jeg tror, de har samme frygt og utålmodighed, som jeg sidder med. Hvorfor sker der ikke noget? Jeg tror bare ikke, det er den rigtige vej at gå, hvis vi faktisk skal have en reel omstilling. Skal jeg være streng, ser jeg Bornholms Havvind sådan, at det blot er dem, der allerede har, der får mere, og det er desværre præcist den mekanisme, der har fået os skubbet ud over den kant, hvor vi udnytter mere af planetens resurser, end den kan nå at gendanne. Billig strøm. Kostpris bliver der lovet på hjemmesiden. Men det er ikke for folket.