Skuffende planer på Helligdommen

Skuffende planer på Helligdommen
Hvordan har man lov til at ødelægge en del af det eksisterende kunstmuseum, spørger Lene Larsen fra Hasle. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 11. SEP 2023 • 19:00
Af:
Lene Larsen
Toftelunden 6 - 10
Hasle
KOMMENTAR | ABONNENT
11. SEP 2023 • 19:00

Hvis ikke vi bornholmere selv skal passe på vores unikke natur, hvem i alverden skal så?

Jeg har gennem årene med stor begejstring besøgt kunstmuseet og set mange fine udstillinger der, samt været på flere kunstrejser, hvor Lars Kærulf har været en fantastisk rejseleder.

Desto mere skuffende er det med planerne om en sammenbygning af kunstmuseet og Bornholms Museum.

Som besøgende på begge museer synes jeg, det vil være langt mere interessant at have to lokaliteter at tage til.

Selvfølgelig fortjener museet i Sankt Mortens Gade at blive flyttet til et tidssvarende byggeri, gerne i Rønne. Hvorfor skulle det være umuligt at skaffe fondsmidler til dette, hvis viljen er der?

Skuffet er jeg også over fremgangsmåden:

A. Ingen arkitektkonkurrence.

B. Planerne om at ødelægge dele af Fogh og Følners byggeri, der tager fint hensyn til naturen. Hvordan har man lov til det?

C. Omgåelse af fredningsbestemmelser på området.

Man har absolut intet at skyde forhenværende amtsborgmester Knud Andersen i skoene, hvad fremgangsmåder angår.

Det er åbenbart blevet et mantra her på øen med hensyn til byggeri: jo større, jo bedre.

Det ene pralebyggeri efter det andet skyder op og skæmmer vores natur, eksempelvis i Sandvig og i Gudhjem.

Hvordan i alverden kan man i kommunen give tilladelse til disse gigantbyggerier?

Hvis ikke vi bornholmere selv skal passe på vores unikke natur, hvem i alverden skal så?

Og nu, et lille hint til Danny i Allinge. Som kredsformand for Danske Seniorer synes jeg ikke, det klæder dig at videreføre begrebet "gamle sure mænd" – et begreb, der opstod fordi en række debattører tillod sig at være kritiske. At være kritisk er ikke det samme som at være sur.

De blev efterhånden "kvalt". Ikke klædeligt, når vi har ytringsfrihed. Den ytringsfrihed du selv så flittigt benyttet dig af.

Du langer også ud efter Knud Andersen som politisk kommentator. Der er vi nogle, der er totalt uenige med dig. Til valgene har han på en sober måde kommenteret bornholmsk politik, som han har stor viden om.

Til slut vil jeg bemærke, at jeg ikke kender tidligere venstremand Knud Andersen personligt. Jeg er heller ikke medlem af hans gruppe mod museumsbyggeriet. Ej heller har jeg nogensinde stemt på partiet Venstre.

Men med dette indlæg, vil jeg gerne bakke op med ovenstående synspunkter vedrørende museer/natur, som jeg er enig med ham i.

PS. Det indgår i mine overvejelser at melde mig ud af museumsforeningen.