Skal det være så svært - eller dyrt

Skal det være så svært - eller dyrt
Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
KOMMENTAR | ABONNENT | 26. SEP 2024 • 19:00
Af:
Bjarne Pihl
Smedeløkken
KOMMENTAR | ABONNENT
26. SEP 2024 • 19:00

Passagertællinger i BAT

Jeg har undret mig meget over, at direktøren for BAT ikke kan finde ud af hvor mange, der bruger busserne, og hvornår de gør det uden, at han har en højteknologisk database, som han kan hive tallene ud af.

Op til flere gange har vi kunnet læse i Tidende, at en analyse vil blive vanskelig, og at arbejdet nu er sat i bero, fordi det bliver alt for dyrt.

Jeg undrer mig så over, at man kan have en direktør ansat, som ikke aner, hvad han har med at gøre.

Et kæmpefirma - eller hvad?

Men det er jo også et kæmpefirma med op til mange busser, endnu flere ansatte og endnu flere stoppesteder, hvor der kan stå X antal passagerer af og på – på rigtig mange daglige afgange.

Men hvis en sådan højteknologisk database koster så meget at indkøbe, at det ikke kan fjerne bare lidt af de underskudsmillioner, som man slås med, så kunne man måske gå lidt gammeldags frem og udstyre buschaufførerne med en kuglepen og et skema, hvor de kunne skrive, sådan cirka, hvor mange der står på, og hvor mange der står af, når de holder ind til kantstenen?

Det skal jo ikke ske på alle afgange, men kun indtil man kan danne sig et overblik over den daglige drift.

Disse tal skal så bare manuelt tastes ind i regnearket, hvorfra man vil kunne hive mange nyttige tal ind til sin planlægning af kørslen.

Det kan klares

Mon ikke alle chauffører med respekt for sig selv har nogenlunde check på hvor mange, der står af og på, så de ikke behøver at bruge mange sekunder på at notere det?

Så vidt jeg har forstået, så skal de ikke længere bruge tid på byttepenge og at sælge billetter, så der kan da være god tid at skrive de to-fem og titaller, der skal noteres.

Det vil da være genialt, hvis man fandt ud af, at der var nogle stoppesteder, der ALDRIG blev brugt eller andre steder, som ikke er stoppesteder, som blev brugt meget og om der var tider på døgnet, der intet var at lave.

Det vil et toptunet, automatisk program hurtigt kunne finde ud af.

Men vores dygtige buschauffører og en person, der kan bruge et regneark, vil kunne klare det mindst lige så godt - til en uhyggelig lav pris.

Hvis ingen andre har lyst, så vil jeg da gerne hjælpe med at få sådan et lavteknologisk projekt op at køre.

FÅ ABONNEMENT